- 22 845 19 89
- sekretariat@bpmokotow.waw.pl
- ul. Wiktorska 10, 02-587 Warszawa
Ułatwienia dostępu
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdziecie właśnie w tym miejscu. Jeśli jakaś dodatkowa informacja powinna się tu znaleźć, prosimy o mejle lub wiadomość na messengerze.
Są dwa sposoby, by zapisać się do Biblioteki. Można to zrobić osobiście albo poprzez samodzielną rejestrację on-line.
a) Aby zapisać się osobiście, należy:
b) Aby zapisać się on-line, należy:
W niedalekiej przyszłości konto będzie można założyć z wykorzystaniem Krajowego Węzła Identyfikacji Elektronicznej (do wyboru: Profil Zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna, mObywatel).
UWAGA! Każda osoba chcąca korzystać z materiałów bibliotecznych i usług zobowiązana jest do zapoznania się z treścią REGULAMINEM i podpisania Deklaracji Czytelnika.
Nie, wydanie pierwszej karty jest bezpłatne. Za wydanie duplikatu w wypadku zgubienia karty lub jej zniszczenia pobieramy 5 zł.
Osoba zapisana do Biblioteki na Mokotowie otrzyma kartę biblioteczną. Karta biblioteczna ważna jest przez rok. Przed upływem terminu ważności należy przedłużyć jej ważności w najbliższej placówce bibliotecznej. By to zrobić, należy zaktualizować dane osobowe i uregulować zobowiązania wobec Biblioteki. Mając naszą kartę, można korzystać ze zbiorów Biblioteki we wszystkich placówkach na Mokotowie.
Z kartą biblioteczną można powiązać w systemie bibliotecznym kartę zbliżeniową opartą na technologii Mifare: Warszawską Kartę Miejską, e-legitymację szkolną lub e-legitymację studencką. Można także legitymować się kartą z kodem 2D w postaci obrazka (aplikacji) na ekranie telefonu (tabletu) zawierającego wygenerowany kod QR, który będzie sczytywany przez pracownika biblioteki. Kodu QR nie należy udostępniać osobom postronnym. Zarejestrowane karty zbliżeniowe oraz kod QR w Aplikacji mobilnej mPROLIB działają równolegle z kartą biblioteczną i umożliwiają wypożyczanie oraz korzystanie z materiałów i usług bibliotecznych.
Osoby, które posiadają już konto w Bibliotece na Mokotowie, podczas pierwszego logowania po zmianie systemu bibliotecznego powinny użyć danych, które znajdują się na karcie bibliotecznej (login i hasło).
Po wybraniu ZALOGUJ nowy system zaproponuje zmianę hasła. Nowe hasło ustala sam czytelnik zgodnie z obowiązującymi wymogami. Nowe hasło powinno mieć 12 znaków (zawierać małe i wielkie litery, liczby oraz znaki specjalne, np. #@&^). Po potwierdzeniu zmiany hasła czytelnik może już korzystać ze swojego konta, zarówno na stronie biblioteki, jak i w aplikacji mobilnej.
Jak zalogować się na konto?
Do konta można zalogować się również w aplikacji mProlib. Po jej ściągnięciu pojawi się komunikat wyboru: ZALOGUJ lub URUCHOM BEZ LOGOWANIA. Opcja ZALOGUJ pozwala korzystać w pełni z konta czytelnika, BEZ LOGOWANIA to dostęp z ograniczeniem niektórych funkcji.
Po zalogowaniu się do swojego konta czytelnik ma wgląd do:
Aby samodzielnie zmienić hasło do konta bibliotecznego:
Hasła do konta bibliotecznego należy strzec jak każdego innego hasła, należy je przechowywać w miejscu dla innych niedostępnym. Hasła nie powinno się zapisywać np. na karcie bibliotecznej, która może się zgubić. Lepiej też nikomu nie podawać swojego hasła, a jeśli już się tak stanie, to należy je zmienić. Dzięki temu dane osobowe czytelnika będą bezpieczne.
Jeżeli czytelnik zapomni swojego hasła, może użyć opcji: „Nie pamiętam hasła”. Z opcji tej można skorzystać tylko w wypadku, jeżeli do konta dodano e-mail. Jeśli tak się nie stało, nalezy wybrać się do jednej z filii i poprosić bibliotekarza o wygenerowanie nowego hasła. Zostanie ono wydane w formie wydruku. Hasło można zmienić na miejscu albo zrobić to w domu.
By ustawić powiadomienie w swoim koncie:
Jeśli chcemy prolongować, należy to zrobić co najmniej dzień przed terminem zwrotu (nie w dniu zwrotu ani po terminie zwrotu, konto nie może być obciążone żadnymi zaległościami finansowymi). Można to zrobić bezpośrednio w bibliotece, telefonicznie, za pośrednictwem poczty elektronicznej lub samodzielnie, logując się do swojego konta:
UWAGA! Sprawdź, czy obok tytułu zmienił się termin zwrotu. Zbiory, których termin zwrotu chcemy przedłużyć, nie mogą być zamówione przez innych czytelników (wówczas przedłużenie nawet o kilka dni jest niemożliwe).
Materiały biblioteczne, które są aktualnie wypożyczone przez innych użytkowników, można zarezerwować osobiście w placówce u bibliotekarza, telefonicznie lub poprzez konto INTEGRO. Utworzona rezerwacja ważna jest 30 dni.
Informację e-mail i/lub sms o gotowych do odbioru materiałach bibliotecznych otrzymują te osoby, które wyraziły zgodę na otrzymywanie powiadomień i aktywowali usługę.
Dostępne materiały biblioteczne odłożone na podstawie rezerwacji należy odebrać w ciągu 2 dni roboczych od otrzymania powiadomienia. Po tym terminie nieodebrane rezerwacje będą anulowane lub przejdą na następną osobę w kolejce.
Biblioteka wypożycza materiały biblioteczne dla użytkowników:
1. posiadających status konta Standard na okres:
2. posiadających status konta Wydłużone na okres:
Bieżące numery gazet i czasopism w wersji papierowej udostępniane są wyłącznie w lokalu bibliotecznym.
Aby sprawdzić swoją historię wypożyczeń:
Blokada konta uniemożliwia wypożyczanie, przedłużanie terminów zwrotu i składanie zamówień. Gdy konto zostanie zablokowane, trzeba zgłosić się do którejkolwiek filii Biblioteki na Mokotowie.
Aby sprawdzić wysokość naliczone opłaty za przetrzymanie książek:
UWAGA! Przy każdej pozycji, która została oddana po terminie, widnieje kwota naliczona za przetrzymanie. Naliczone kary można regulować gotówką bezpośrednio w bibliotece lub skorzystać z BLIKA oraz szybkich płatności PayU.
W takiej sytuacji należy zwrócić zbiory do filii bibliotecznej, w której zostały wypożyczone, i uregulować ewentualne zaległości finansowe, a jeśli nie będzie dalszych zamówień na dane pozycje, wypożyczyć je ponownie.
Jeśli czytelnik nie zwróci wypożyczonych zbiorów w terminie, jego konto biblioteczne zostanie zablokowane. Będzie zablokowane do momentu uregulowania zobowiązań. Za przetrzymanie książek i innych mediów biblioteka pobiera opłaty w kwocie 0,10 zł od jednej pozycji za każdy dzień po terminie zwrotu.
UWAGA! Opłata za każdy dzień przetrzymywania zbiorów bibliotecznych naliczana jest do 9 zł za każdy niezwrócony w terminie materiał biblioteczny, a po przekroczeniu tej kwoty naliczone będą odsetki ustawowe.
Zobowiązania finansowe wobec Biblioteki należy uregulować:
Opłaty naliczone za przetrzymanie książek można regulować na kilka sposobów:
UWAGA! Płatność BLIKIEM jest dostępna tylko dla użytkowników, którzy w deklaracji czytelnika podali swój adres e-mail. Przy płatnościach szybkim przelewem oraz BLIKIEM (oba są realizowane przez firmę PayU S.A.) pobierana jest dodatkowa opłata w wysokości 1,25% każdej transakcji.
Numer konta bankowego do opłat za przetrzymanie materiałów bibliotecznych to:
PEKAO S.A. 84 1240 1112 1111 0011 2918 7041
W tytule przelewu należy wpisać: „Opłata za przetrzymanie książek, imię i nazwisko, numer karty czytelnika oraz numer Wypożyczalni…”.
W przypadku zagubienia książki, filmu, gry planszowej lub innych zbiorów Biblioteki należy:
Zagubienie/kradzież karty czytelnika należy jak najszybciej zgłosić w którejkolwiek filii w celu zablokowania konta. Jeśli karta się nie odnajdzie, wydawany jest duplikat. Jego koszt to 5 zł.
Kartę należy przedłużyć najpóźniej ostatniego dnia jej ważności, natomiast można to również zrobić wcześniej, np. dwa tygodnie lub kilka dni. Tylko wtedy jest gwarancja, że konto nie zostanie zablokowane, gdy wygaśnie ważność karty. Brak przedłużenia ważności karty spowoduje niemożność wypożyczenia. Kartę można przedłużyć w dowolnej placówce – oczywiście najłatwiej będzie w najbliższej.
Książki i inne media należy oddawać tylko w filii, w której zostały one wypożyczone. Można też skorzystać z całodobowych wrzutni bibliotecznych, które znajdują się przy ul. Mozarta 1, ul. Żuławskiego 4/6 oraz al. Niepodległości 19 z zastrzeżeniem, że do wrzutni można zwracać wyłącznie książki.
UWAGA! Korzystając z wrzutni, należy pamiętać, że książki będą zdjęte z konta czytelnika w kolejnym dniu roboczym.
Biblioteka na Mokotowie nie prowadzi wypożyczeń między filiami. Aby wypożyczyć wybraną pozycję, należy udać się do filii, w której się ona znajduje.
Tak, czytniki e-booków mogą wypożyczyć osoby, które są zarejestrowane w Bibliotece i które ukończyły 18 lat oraz nie mają zaległych zobowiązań wobec Biblioteki.
UWAGA! Czytnika nie wolno wrzucać do wrzutni!
Tak, urządzenia do odtwarzania cyfrowej książki mówionej Czytak Plus wypożyczane są bezpłatnie osobom z dysfunkcją wzroku.
UWAGA! Czytaka nie wolno wrzucać do wrzutni.
Tak, z gry planszowej można skorzystać na miejscu albo wypożyczyć na 15 dni. Jednorazowo można wypożyczyć maksymalnie trzy gry na jedno konto.
UWAGA! Gier planszowych nie wolno wrzucać do wrzutni.
Każda osoba mająca konto w Bibliotece na Mokotowie może otrzymać miesięcznie tylko 1 kod do Empik Go lub 1 kod do Legimi. Nie można otrzymać dostępu do obu platform równocześnie. Liczba kodów jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.
Zbiory biblioteczne dostarczane są do domu w ramach akcji KSIĄŻKA NA TELEFON. Mogą z niej skorzystać osoby starsze (po 70. roku życia), osoby z niepełnosprawnością lub mające problemy z przemieszczaniem się.