Biblioteka to nie tylko książki czy komiksy. Na Mokotowie można wypożyczyć gazety, czasopisma, filmy, audiobooki, e-booki, e-prasę, e-audiobooki, gry planszowe, gry komputerowe, programy komputerowe, a także czytniki e-booków i czytaki dla osób z dysfunkcją wzroku. Wszystkie katalogi dostępne są poprzez multiwyszukiwarkę INTEGRO w nowym systemie PROLIB.
1. Jak można się zapisać do Biblioteki na Mokotowie?
Są dwa sposoby, by zapisać się do Biblioteki. Można to zrobić osobiście albo poprzez samodzielną rejestrację on-line.
a) Aby zapisać się osobiście, należy:
- przyjść w godzinach otwarcia do jednej z filii Biblioteki Publicznej im. Zygmunta Łazarskiego w Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy,
- zapoznać się z regulaminem,
- przedstawić bibliotekarzowi swój dokument tożsamości ze zdjęciem i numerem PESEL (w formie fizycznej lub w aplikacji mObywatel) oraz podać aktualny adres zamieszkania,
- podpisać Deklarację Czytelnika, która potwierdza znajomość i akceptację regulaminów.
UWAGA! Aby zapisać się do biblioteki, nie trzeba mieć zameldowania w Warszawie.
Do wyrobienia karty bibliotecznej potrzebne są:
- w wypadku osób pełnoletnich - dokument tożsamości osoby zapisującej się ze zdjęciem i numerem PESEL,
- w wypadku osób niepełnoletnich - obecność rodzica lub opiekuna prawnego, jego dokument tożsamości,
- ewentualnie PESEL osoby niepełnoletniej,
- w wypadku obywateli innych krajów nieposiadających numeru PESEL - paszport lub karta pobytu.
b) Aby zapisać się on-line, należy:
- wejść na stronę Biblioteki na Mokotowie lub ściągnąć bezpłatną mobilną aplikację mProlib ze sklepu Google Play lub AppStore,
- rejestracja podzielona jest na kroki - procesie rejestracji przyszły czytelnik uzupełnia poszczególne pola wymagane do zapisu,
- aby aktywować konto biblioteczne i korzystać z usług należy w ciągu 7 dni od rejestracji dostarczyć podpisaną Deklarację Czytelnika
i dokonać osobistej autoryzacji danych osobowych w najbliższej placówce bibliotecznej.
W niedalekiej przyszłości konto będzie można założyć z wykorzystaniem Krajowego Węzła Identyfikacji Elektronicznej (do wyboru: Profil Zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna, mObywatel).
Rejestracja on-line krok po kroku.
UWAGA! Każda osoba chcąca korzystać z materiałów bibliotecznych i usług zobowiązana jest do zapoznania się z treścią REGULAMINU i podpisania Deklaracji Czytelnika.
2. Czy za wydanie karty bibliotecznej pobierana jest opłata?
Nie, wydanie pierwszej karty jest bezpłatne. Za wydanie duplikatu w wypadku zgubienia karty lub jej zniszczenia pobieramy 5 zł.
Osoba zapisana do Biblioteki na Mokotowie otrzyma kartę biblioteczną. Karta biblioteczna ważna jest przez rok.
Przed upływem terminu ważności należy przedłużyć jej ważności w najbliższej placówce bibliotecznej.
By to zrobić, należy zaktualizować dane osobowe i uregulować zobowiązania wobec Biblioteki.
Mając naszą kartę, można korzystać ze zbiorów Biblioteki we wszystkich placówkach na Mokotowie.
3. Czy kartę można powiązać z Warszawską Kartą Miejską oraz e-legitymacją szkolą lub studencką?
Z kartą biblioteczną można powiązać w systemie bibliotecznym kartę zbliżeniową opartą na technologii Mifare:
Warszawską Kartę Miejską, e-legitymację szkolną lub e-legitymację studencką.
Można także legitymować się kartą z kodem 2D w postaci obrazka (aplikacji) na ekranie telefonu (tabletu) zawierającego wygenerowany kod QR, który będzie sczytywany przez pracownika biblioteki. Kodu QR nie należy udostępniać osobom postronnym.
Zarejestrowane karty zbliżeniowe oraz kod QR w Aplikacji mobilnej mPROLIB działają równolegle z kartą biblioteczną i umożliwiają wypożyczanie oraz korzystanie z materiałów i usług bibliotecznych.
4. Jak zalogować się na swoje internetowe konto biblioteczne INTEGRO?
Osoby, które posiadają już konto w Bibliotece na Mokotowie, podczas pierwszego logowania po zmianie systemu bibliotecznego powinny użyć danych, które znajdują się na karcie bibliotecznej (login i hasło)!
Po wybraniu ZALOGUJ nowy system zaproponuje zmianę hasła. Nowe hasło ustala sam czytelnik zgodnie z obowiązującymi wymogami.
Nowe hasło powinno mieć 12 znaków (zawierać małe i wielkie litery, liczby oraz znaki specjalne, np. #@&^).
Po potwierdzeniu zmiany hasła czytelnik może już korzystać ze swojego konta, zarówno na stronie biblioteki, jak i w aplikacji mobilnej.
Jak zalogować się na konto?
- wejdź na stronę Biblioteki
- z górnego menu wybierz zakładkę KATALOG
- w górnym prawym rogu wyszukiwarki INTEGRO znajdź ikonkę KONTO. Wybierz logowania do konta bibliotecznego. W pierwszym okienku wpisz numer karty bibliotecznej (znajdziesz go na karcie pod kodem kreskowym) lub numer używanej jako karta bibliotecznej karty MIFARE (karty miejskiej czy legitymacji studenckiej). W drugim wpisz jednorazowe hasło, które zostało wygenerowane w nowym systemie bibliotecznym i przekazane w
formie wydruku bądź emailem - wybierz ZALOGUJ. Po chwili nowy system poprosi o zmianę hasła na nowe, znane tylko czytelniczce lub czytelnikowi.
Do konta można zalogować się również w aplikacji mProlib. Po jej ściągnięciu pojawi się komunikat wyboru: ZALOGUJ lub URUCHOM BEZ LOGOWANIA. Opcja ZALOGUJ pozwala korzystać w pełni z konta czytelnika, BEZ LOGOWANIA to dostęp z ograniczeniem niektórych funkcji.
Logowanie krok po kroku
5. Do jakich danych czytelnik ma dostęp po zalogowaniu się do konta?
Po zalogowaniu się do swojego konta czytelnik ma wgląd do:
- podstawowych danych osobowych (imię, nazwisko, PESEL, adres, telefon)
- adresu e-mail - zalogowana osoba ma możliwość samodzielnej zmiany adresu
- hasła - zalogowana osoba w każdej chwili może samodzielnie zmienić hasło
- historii konta (pojawią się tu wszystkie zmiany i działania związane z danym kontem przeprowadzone zarówno przez Bibliotekę, np. informacja, kiedy zostało wysłane powiadomienie o przekroczeniu terminu zwrotu, a także samego czytelnika)
- swoich zbiorów wypożyczonych (można sprawdzić datę zwrotu), zwrotów, rezerwacji (można sprawdzić termin ważności rezerwacji, przedłużyć termin ważności rezerwacji czy z niej zrezygnować)
- informacji o naliczonych opłatach za przetrzymanie zbiorów: rozliczone, nierozliczone, bieżące; widoczna jest data naliczenia opłaty, status i jej wartość. W przypadku integracji płatności on-line czytelnik może z tego miejsca samodzielnie rozliczyć opłaty za pomocą BLIKA i szybkich płatności PayU.
- w ramach konta można samodzielnie prolongować wypożyczone zbiory
- zaproponować wybranej filii zakup konkretnego tytułu.
6. Jak zmienić hasło do konta bibliotecznego?
- zaloguj się (instrukcja w punkcie 4)
- wybierz DANE OSOBOWE
- wybierz ZMIANA HASŁA
- postępuj zgodnie z instrukcją
- zaloguj się (instrukcja w punkcie 4)
- wybierz DANE OSOBOWE
- wybierz EDYTUJ
- wpisz swój e-mail
- wybierz ZAPISZ ZMIANY
10. Jak przedłużyć (prolongować) termin zwrotu wypożyczonych zbiorów?
Jeśli chcemy prolongować, należy to zrobić co najmniej dzień przed terminem zwrotu (nie w dniu zwrotu ani po terminie zwrotu, konto nie może być obciążone żadnymi zaległościami finansowymi). Można to zrobić bezpośrednio w bibliotece, telefonicznie, za pośrednictwem poczty elektronicznej lub samodzielnie, logując się do swojego konta:
- zaloguj się (instrukcja w punkcie 4)
- wybierz WYPOŻYCZENIA
- możesz wybrać opcję PRZEDŁUŻ WSZYSTKIE lub PRZEDŁUŻ, jeśli chcemy przedłużyć termin zwrotu wybranych pozycji
- prolongować możesz maksymalnie dwa razy o 7 dni.
UWAGA! Sprawdź, czy obok tytułu zmienił się termin zwrotu. Zbiory, których termin zwrotu chcemy przedłużyć, nie mogą być zamówione przez innych czytelników (wówczas przedłużenie nawet o kilka dni jest niemożliwe).
11. Jak dokonać rezerwacji?
Materiały biblioteczne, które są aktualnie wypożyczone przez innych użytkowników, można zarezerwować osobiście w placówce u bibliotekarza, telefonicznie lub poprzez konto INTEGRO. Utworzona rezerwacja ważna jest 30 dni.
Informację e-mail i/lub sms o gotowych do odbioru materiałach bibliotecznych otrzymują te osoby, które wyraziły zgodę na otrzymywanie powiadomień i aktywowali usługę.
Dostępne materiały biblioteczne odłożone na podstawie rezerwacji należy odebrać w ciągu 2 dni roboczych od otrzymania powiadomienia. Po tym terminie nieodebrane rezerwacje będą anulowane lub przejdą na następną osobę w kolejce.
12. Na ile dni można wypożyczyć zbiory w Bibliotece na Mokotowie?
Biblioteka wypożycza materiały biblioteczne dla użytkowników
1. posiadających status konta Standard na okres:
- 30 dni - książki, komiksy, lektury szkolne, audiobooki, e-booki, e-audiobooki
- 60 dni - materiały biblioteczne elektroniczne: czytniki, czytaki
- 15 dni - nowości wydawnicze: książki, audiobooki, e-booki, e-audiobooki; seriale na DVD
- 15 dni - gry planszowe, czasopisma, filmy DVD
- 2 dni - e-czasopisma
- 2 godziny - e-dzienniki
2. posiadających status konta Wydłużone na okres:
- 40 dni - książki, komiksy, lektury szkolne, audiobooki, e-booki, e-audiobooki
- 90 dni - materiały biblioteczne elektroniczne: czytniki, czytaki
- 15 dni - nowości wydawnicze: książki, audiobooki, e-booki, e-audiobooki; seriale na DVD
- 30 dni - gry planszowe, czasopisma, filmy DVD
- 2 dni - e-czasopisma
- 2 godziny - e-dzienniki
Bieżące numery gazet i czasopism w wersji papierowej udostępniane są wyłącznie w lokalu bibliotecznym.
13. Jak sprawdzić historię wypożyczeń?
- zaloguj się (instrukcja w punkcie 4)
- wybierz WYPOŻYCZENIA
- wybierz rozwinięcie przy AKTYWNYCH WYPOŻYCZENIACH
- wybierz POPRZEDNIE WYPOŻYCZENIA (to jest historia twoich wypożyczeń)
14. Co zrobić w przypadku blokady konta?
Blokada konta uniemożliwia wypożyczanie, przedłużanie terminów zwrotu i składanie zamówień. Gdy konto zostanie zablokowane, trzeba zgłosić się do którejkolwiek filii Biblioteki na Mokotowie.
15. Jak sprawdzić wysokość kary naliczonej za nieterminowy zwrot wypożyczeń?
- zaloguj się (instrukcja w punkcie 4)
- wybierz TRANSAKCJE FINANSOWE
UWAGA! Przy każdej pozycji, która została oddana po terminie, widnieje kwota naliczona za przetrzymanie. Naliczone kary można regulować gotówką bezpośrednio w bibliotece lub skorzystać z BLIKA oraz szybkich płatności PayU.
16. Co zrobić, kiedy limit przedłużeń został już wyczerpany lub termin zwrotu został przekroczony, a ty dalej potrzebujesz bibliotecznych zbiorów?
W takiej sytuacji należy zwrócić zbiory do filii bibliotecznej, w której zostały wypożyczone, i uregulować ewentualne zaległości finansowe, a jeśli nie będzie dalszych zamówień na dane pozycje, wypożyczyć je ponownie.
17. Co się stanie, jeśli zbiory nie zostaną oddane w terminie?
Jeśli czytelnik nie zwróci wypożyczonych zbiorów w terminie, jego konto biblioteczne zostanie zablokowane. Będzie zablokowane do momentu uregulowania zobowiązań. Za przetrzymanie książek i innych mediów biblioteka pobiera opłaty w kwocie 0,10 zł od jednej pozycji za każdy dzień po terminie zwrotu.
UWAGA! Opłata za każdy dzień przetrzymywania zbiorów bibliotecznych naliczana jest do 9 zł za każdy niezwrócony w terminie materiał biblioteczny, a po przekroczeniu tej kwoty naliczone będą odsetki ustawowe.
18. Co zrobić, kiedy ma się zaległości finansowe wobec Biblioteki na Mokotowie?
Zobowiązania finansowe wobec Biblioteki należy uregulować:
- zwracając przetrzymane zbiory bezpośrednio do filii, w której były one wypożyczone (to pozwoli na najszybsze zatrzymanie opłaty za przetrzymanie - dopóki wypożyczone zbiory nie zostaną zwrócone, opłata za przetrzymanie cały czas rośnie)
- wpłacając należność gotówką bezpośrednio w filii lub na konto (można to zrobić za pomocą BLIKA lub szybkich płatności PayU)
19. Co zrobić w przypadku zgubienia/zniszczenia zbiorów?
W przypadku zagubienia książki, filmu, gry planszowej lub innych zbiorów Biblioteki należy:
- jak najszybciej zgłosić się do filii, w której zbiory zostały wypożyczone
- ustalić z kierownikiem danej filii, czy zbiory można odkupić czy należy za nie zapłacić, czy też dostarczyć inne przydatne bibliotece, ale nie mniejszej wartości.
20. Co zrobić w przypadku zgubienia/kradzieży karty czytelnika?
Zagubienie/kradzież karty czytelnika należy jak najszybciej zgłosić w którejkolwiek filii w celu zablokowania konta. Jeśli karta się nie odnajdzie, wydawany jest duplikat. Jego koszt to 5 zł.
21. Jak długo przed upływem terminu ważności karty można ją przedłużyć? Czy można to zrobić w dowolnej placówce?
Kartę należy przedłużyć najpóźniej ostatniego dnia jej ważności, natomiast można to również zrobić wcześniej, np. dwa tygodnie lub kilka dni. Tylko wtedy jest gwarancja, że konto nie zostanie zablokowane, gdy wygaśnie ważność karty. Brak przedłużenia ważności karty spowoduje niemożność wypożyczenia. Kartę można przedłużyć w dowolnej placówce – oczywiście najłatwiej będzie w najbliższej.
22. Czy można zwracać wypożyczone zbiory w dowolnej filii Biblioteki na Mokotowie?
Książki i inne media należy oddawać tylko w filii, w której zostały one wypożyczone. Można też skorzystać z całodobowych wrzutni bibliotecznych, które znajdują się przy ul. Mozarta 1, ul. Żuławskiego 4/6 oraz al. Niepodległości 19 z zastrzeżeniem, że do wrzutni można zwracać wyłącznie książki.
UWAGA! Korzystając z wrzutni, należy pamiętać, że książki będą zdjęte z konta czytelnika w kolejnym dniu roboczym.
23. Czy można zamówić wybraną pozycję z dowolnej filii Biblioteki na Mokotowie i czy zostanie ona dostarczona do placówki, w której czytelnik jest zapisany?
Biblioteka na Mokotowie nie prowadzi wypożyczeń między filiami. Aby wypożyczyć wybraną pozycję, należy udać się do filii, w której się ona znajduje.
24. Czy jest możliwość wypożyczenia czytników e-booków?
Tak, czytniki e-booków mogą wypożyczyć osoby, które są zarejestrowane w Bibliotece i które ukończyły 18 lat oraz nie mają zaległych zobowiązań wobec Biblioteki.
- Czytniki e-booków wypożycza MBdDiM nr XXI przy ul. 40a na okres 30 dni.
- Czytnik można zarezerwować samodzielnie poprzez konto czytelnika.
UWAGA! Czytnika nie wolno wrzucać do wrzutni!
25. Czy jest możliwość wypożyczenia czytaka?
Tak, urządzenia do odtwarzania cyfrowej książki mówionej Czytak Plus wypożyczane są bezpłatnie osobom z dysfunkcją wzroku.
- Czytaki wypożycza Dzielnicowa Wypożyczalnia Multimedialna przy al. Niepodległości 19 po okazaniu orzeczenia o niepełnosprawności związanej z dysfunkcją wzroku
- Można je zarezerwować samodzielnie poprzez konto czytelnika.
UWAGA! Czytaka nie wolno wrzucać do wrzutni.
26. Czy jest możliwość wypożyczenia gry planszowej?
Tak, z gry planszowej można skorzystać na miejscu albo wypożyczyć na 15 dni. Jednorazowo można wypożyczyć maksymalnie trzy gry na jedno konto.
UWAGA! Gier planszowych nie wolno wrzucać do wrzutni.
27. Czy Biblioteka umożliwia dostęp do platformy Legimi i Empik Go?
Każda osoba mająca konto w Bibliotece na Mokotowie może otrzymać miesięcznie tylko 1 kod do Empik Go lub 1 kod do Legimi. Nie można otrzymać dostępu do obu platform równocześnie. Liczba kodów jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.
- kody dostępu do serwisu Legimi wydawane są co miesiąc w transzach pierwszego dnia roboczego do momentu ich wyczerpania, każdy czytelnik może pobrać wyłącznie jeden kod dostępu
- kod dostępu do serwisów Empik Go można otrzymać wyłącznie drogą mailową lub osobiście w placówce bibliotecznej. Aby otrzymać kod do serwisu Empik Go, należy wysłać e-mail na adres placówki świadczącej usługę
28. Czy można zamówić książki do domu?
Zbiory biblioteczne dostarczane są do domu w ramach akcji KSIĄŻKA NA TELEFON. Mogą z niej skorzystać osoby starsze (po 70. roku życia), osoby z niepełnosprawnością lub mające problemy z przemieszczaniem się.
- usługa jest bezpłatna
- warunkiem skorzystania z tej usługi jest posiadanie aktywnej karty bibliotecznej i brak zobowiązań wobec Biblioteki
- mieszkaniec dzielnicy Mokotów nieposiadający karty bibliotecznej, chcący skorzystać z usługi, może zapisać się do Biblioteki za pośrednictwem dostępnych funkcjonalności wyszukiwarki INTEGRO
- aby zamówić usługę, należy skontaktować się z najbliższą placówką (e-mailem lub telefonicznie, lub osobiście).