Zmysły i literatura dla dzieci i młodzieży
Zmysły i literatura dla dzieci i młodzieży to szósta publikacja składająca się na cykl poświęcony literaturze osobnej, którego tomy ukazywały się w ostatniej dekadzie. Pierwsza książka z tego cyklu była nie tylko pokłosiem konferencji Dziecko — język — tekst, która zainaugurowała organizowane co dwa lata na Uniwersytecie Śląskim spotkania badaczy z całego kraju zajmujących się
literaturą czwartą, ale również skromnym zwieńczeniem pięćdziesięciu lat istnienia Katedry Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej. Publikację, którą mają Państwo w rękach, można uznać za pewnego rodzaju domknięcie bardzo owocnego w zakresie badań nad literaturą dla dzieci i młodzieży okresu w historii aktywności katowickiego ośrodka.Najnowszy tom katowickiego cyklu jest poświęcony przede wszystkim dwóm obszarom badawczym: rozpoznaniu i opisowi roli zmysłów w kontakcie małego/młodego czytelnika z książką, a także ich obecności w tekstach dla dzieci. Reprezentacje zmysłów ludzkich w słowie wiodą ku nasyceniu muzycznością, wizualnością, sensualnością, układają się w funkcje pełnione w literaturze czwartej oraz wobec odbiorcy.Jeśli literatura jest pięknym zmyśleniem, to poddajmy się jej omamom i przyzwyczajajmy do nich zmysły. Ćwiczmy się w tym od najmłodszych lat. https://wydawnictwo.us.edu.pl/node/21393
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | pod redakcją Bernardety Niesporek-Szamburskiej, Małgorzaty Wójcik-Dudek ; [recenzent Elżbieta Kruszyńska]. | ||||||||||||||||||
Seria: | Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nr 3900 | ||||||||||||||||||
Hasła: | Literatura dla dzieci Literatura dla młodzieży Tematy i motywy Zmysły Praca zbiorowa | ||||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2020. | ||||||||||||||||||
Wydanie: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 204, [4] strony ; 24 cm. Uwagi: | Streszczenia w języku angielskim i rosyjskim przy pracach. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Literaturoznawstwo | Zakres czasowy: | 1918-2017 r. | Powstanie dzieła: | 2020 r. | Twórcy: | Kruszyńska, Elżbieta. (1971- ). Recenzja | Niesporek-Szamburska, Bernadeta. (1953-). Redakcja Wójcik-Dudek, Małgorzata. Redakcja Powiązane zestawienia: | Literatura dziecięca | Literatura młodzieżowa Zmysły Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 58.297
Numer inw.: 58297
Dostępność: tylko na miejscu
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach należy czytać w określonej kolejności:
Nauczyciel i rodzina w świetle specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka : (szkic monograficzny)Czym są i jak można określić specjalne potrzeby edukacyjne dzieci? Czy można je ograniczyć tylko do potrzeb edukacyjnych jednostek niepełnosprawnych? Czy może należałoby rozszerzyć formułę "specjalne potrzeby" do wymiaru zakreślonego przez pedagogikę specjalną obejmującą swym zakresem także dzieci utalentowane, uzdolnione, w tym [...] |
Słoweński, Słoweńcy, Słowenia : zarys historii języka i kształtowania się świadomości narodowej |
Dialog chrześcijańsko-żydowski w Polsce |
Osobowość makiawelisty i jego relacje z ludźmi |
Nowe opisanie świata : literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływańTom Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań powstał w rezultacie przemyśleń i refleksji grupy badaczy nad kierunkami rozwoju literatury osobnej rozumianej jako obszar influencji współczesnych nurtów literackich, lingwistycznych, estetycznych, psychologicznych i filozoficznych.W tomie [...] |
Młody odbiorca w kręgu lektur pożytecznych i szkodliwych |
Tajemnicze ogrody : rozprawy i szkice z literatury dla dzieci i młodzieży. 3"Rozprawy i szkice z literatury dla dzieci i młodzieży " |
Lektury pokoleniowe i ponadpokoleniowe : z zagadnień recepcji |
Wstyd w kulturze : kolokwia polsko-białoruskie. 2 |
NICowanie świata : zdania z SzekspiraKsiążka jest próbą przedstawienia współczesnego odczytania dramatów Williama Szekspira, jednak sposób organizacji materiału nie polega na wyodrębnianiu i analizowaniu poszczególnych sztuk, lecz na śledzeniu myśli i wątków obecnych w dziełach autora Hamleta, tak iż powstaje pewnego rodzaju mozaika lub zestaw elementów, z których [...] |
Przestrzenie kultury i literatury : księga jubileuszowa dedykowana profesor Krystynie Heskiej-Kwaśniewicz na pięćdziesięciolecie pracy naukowej i dydaktycznejPrezentowana obszerna publikacja została przygotowana z okazji jubileuszu pięćdziesięciolecia pracy Pani Profesor Krystyny Heskiej-Kwaśniewicz - kierownika Zakładu Czytelnictwa Instytutu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego. Czytelnik ma możność zaznajomienia się z wydarzeniami i okolicznościami, jakie [...] |
Marginalia w książce dawnej i współczesnejRozprawy zgromadzone w tomie poświęcone są odręcznym zapiskom (między innymi o charakterze rzeczowym, dokumentacyjnym, porządkowym, nawigacyjnym, ale też emocjonalnym i rozrywkowym) w manuskryptach o charakterze literackim bądź użytkowymi i w dziełach opublikowanych, a także adnotacjom drukowanym. Autorzy dokonują typologii i [...] |
Kultura książki i informacji : księga jubileuszowa dedykowana Profesor Elżbiecie GondekTom przygotowany został z okazji jubileuszu pracy naukowej i dydaktycznej Profesor Elżbiety Gondek - wieloletniego Dyrektora Instytutu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego. 27 tekstów, ofiarowanych przez przyjaciół, współpracowników i uczniów Jubilatki, zgrupowano w trzech rozdziałach: I. Kultura książki, [...] |
Teoretyczne zagadnienia bibliologii i informatologii : studia i szkiceTeoretyczne zagadnienia bibliologii i informatologii. Studia i szkice pod redakcją Elżbiety Gondek to zbiór rozpraw porządkujących wiedzę o rozwoju dyscyplin zajmujących się książką, jej estetyczną formą, informacją i czytelnictwem. W tytule syntezy użyto współczesnej nazwy dyscypliny, która tradycyjnie nazywana była nauką o [...] |
Zmysły i literatura dla dzieci i młodzieżyZmysły i literatura dla dzieci i młodzieży to szósta publikacja składająca się na cykl poświęcony literaturze osobnej, którego tomy ukazywały się w ostatniej dekadzie. Pierwsza książka z tego cyklu była nie tylko pokłosiem konferencji Dziecko — język — tekst, która zainaugurowała organizowane co dwa lata na [...] |
Kultura emocjonalna szkoły : czasoprzestrzenie doświadczania emocjiW monografii "Kultura emocjonalna szkoły - czasoprzestrzenie doświadczania emocji" autorzy podejmują wątki w ramie pojęciowej wyznaczanej kategorią kultury emocjonalnej. Mówią różnymi głosami, ale każdy z nich sprzeciwia się ignorowaniu emocji w edukacji (uczeniu, relacjach wychowawczych, rozwoju), każdy z nich odczytuje znaczenie [...] |
Katastrofizm w poezji polskiej w latach 1930-1939 : szkice literackiePrzez dłuższy czas prace historycznoliterackie traktowały katastrofizm jako temat, motyw, wątek, a nie jako zjawisko filozoficzno-artystyczne. Stan ten trwał do około 1930 roku, a więc do upowszechnienia katastrofizmu jako prądu oraz do czasu pojawienia się tego zjawiska nie tylko wśród wileńskich poetów, lecz także w innych grupach [...] |
Od modernizmu do postmodernizmu |
Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5Tom 5 Literatury dzieci i młodzieży obejmuje omówienie współczesnych zjawisk mieszczących się w obszarze kultury książki dziecięco-młodzieżowej, których obecność w różnym stopniu natężenia można obserwować na przestrzeni lat 1989-2015. Całość podzielono na cztery części. W pierwszej omówiono: konstruowanie list lektur [...] |
(Przed)szkolne spotkania z lekturąPublikacja jest pokłosiem kolejnego spotkania badaczy literatury dla dzieci i młodzieży z ośrodków uniwersyteckich z całej Polski, jak również z zagranicy, którzy dyskutowali nad problemem atrakcyjności pierwszych spotkań dziecka z książką dobraną tak, by uwzględniała ona potrzeby młodych odbiorców. Zawartość księgozbioru [...] |
(Od)pamiętywanie : gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieżyTeksty zamieszczone w tomie (Od)pamiętywanie - gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży skupiają się na problematyce związanej z niezwykle popularnym we współczesnej kulturze zjawiskiem postpamięci. Mówiąc o szeroko zakrojonym projekcie "Postpamięć", warto przyjrzeć się jego realizacjom obecnym we współczesnej [...] |
Czas lekturyLektura jest pierwsza. Z niej dopiero mogą się wyłonić wszystkie instytucje tekstu i nauki o literaturze. Może zanikać, przechodzić kryzys, zostać zastąpiona przez bryki i komentarze, ale najpierw musi się wydarzyć. Fakt, że lektura jest pojedynczym wydarzeniem, sprawia, że jej historia, teoria i systematyka są szczególnie trudne do [...] |
Ludzki wymiar historii : Gustaw Herling-Grudziński, Konstanty A. Jeleński, Czesław Miłosz wobec historii, wspólnoty i sztukiKsiążka Ludzki wymiar historii. przedstawia, w jaki sposób Gustaw Herling-Grudziński, Konstanty A. Jeleński, Czesław Miłosz w poszczególnych etapach swojego życia byli uwikłani w historię. Bohaterowie, choć przynależą do dwóch pokoleń literackich: 1910 i 1920, reprezentują tą samą formację kulturową. Są polskimi humanistami [...] |
Rozwój myśli księgoznawczej i bibliotekoznawczej w świetle czasopism naukowych i fachowych wydawanych na terenach ziem polskich (1901-1939)Monografia podejmuje próbę ukazania roli czasopism zakładanych w środowiskach ludzi zawodowo lub bibliofilsko związanych z książką w rozwoju księgoznawstwa i bibliotekoznawstwa w okresie kształtowania się zasadniczych zrębów teorii tych dyscyplin, szczególnie intensywnego do roku 1939. Zaprezentowano funkcje wydawnictw ciągłych [...] |
Teoria bibliografii w II RzeczypospolitejPublikacja jest poświęcona teorii bibliografii - dziedzinie wiedzy, która rozwija się od czasów starożytnych, ale w wieku XIX stała się nauką, a nie tylko zespołem umiejętności służących zestawianiu piśmiennictwa. Przedstawiono dzieje nauczania bibliografii w XIX wieku, a następnie zanalizowano rzadko podejmowane zagadnienie, jakim [...] |