Zarys ogólnej dydaktyki nauki : podstawy i orientacje dla kształcenia nauczycieli, nauczania i badań edukacyjnych
Tytuł oryginału: "Umriss der allgemeinen Wissenschaftsdidaktik : Grundlagen und Orientierungen für Lehrerbildung, Unterricht und Forschung,".
Autor: Benner, Dietrich
Polecamy kolejny wyjątkowy podręcznik akademicki w ramach serii autorskich podręczników akademickich "Pedagogika Nauce i Praktyce" pt. Zarys ogólnej dydaktyki nauki. Podstawy i orientacje dla kształcenia nauczycieli, nauczania i badań edukacyjnych.Monografia nie prezentuje uniwersalnego podejścia do przygotowywania i prowadzania lekcji ze wszystkich przedmiotów i w każdym typie szkół ani propozycji wielofunkcyjnej dydaktyki szczegółowej,
którą można by się posługiwać na wszystkich przedmiotach należących do podstawy programowej kształcenia ogólnego. Jest to zarys ogólnej dydaktyki nauki.Opracowano w nim koncepcję umożliwiającą dalsze formułowanie dyrektyw dydaktycznych odnośnie do propedeutyki nauki w wyższych klasach ostatniego poziomu systemu kształcenia ogólnego i na pierwszych latach studiów wyższych. Odwołując się do wybranych paradygmatów nauki i typów wiedzy wykorzystywanych w nauczaniu szkolnym i akademickim, w książce położono powtórnie nacisk na zależności zachodzące między nauczaniem i uczeniem się.Pojęcie dydaktyki stosuje się w niniejszym opracowaniu zgodnie z rozumieniem sięgającym swoimi korzeniami starożytnej Grecji. W jego centrum sytuują się czynności nauczania realizowane przez osoby nauczające i przyswajania przekazywanych treści przez uczącego się. To ostatnie dokonuje się w ramach procesu uczenia się wspieranego i zapośredniczonego przez nauczanie i jest od tego ściśle uzależnione. Współcześnie projektowanie i realizowanie dydaktyki jako nauki o nauczaniu straciło status oczywistości. W wielu koncepcjach dydaktycznych zarówno ogólnych, jak i szczegółowych (przedmiotowych) zrezygnowano w ogóle z pojęcia nauczania jako centralnej kategorii.Koncepcje te definiują siebie same jako teorie badające oraz analizujące dziedzinowe i ponaddziedzinowe uczenie się uczniów. Ta uwaga dotyczy nie tylko współczesnych projektów badawczych poświęconych nauczaniu i uczeniu się, które trafniej należałoby określić jako uczenie sięnauczanie, lecz także analiz teoretycznych z zakresu filozofii edukacji. Ich autorzy dostrzegają co prawda powiązania między doświadczeniem i uczeniem się, jednak zależność między nauczaniem i uczeniem się, tj. byciem nauczanym lub uczeniem się w trakcie nauczania, w znacznym stopniu wykracza poza obszar ich zainteresowania.Jako potwierdzenie tego niech wystarczy wskazanie na współczesne opracowania poświęcone podstawowym pojęciom pedagogicznym, takim jak wychowanie i (samo)kształcenie. W większości z nich analizy prowadzone są z perspektywy czynności uczenia się, a nie nauczania. https://bonito.pl/produkt/zarys-ogolnej-dydaktyki-nauki
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Dietrich Benner ; przełożył z języka niemieckiego i opracował Dariusz Stępkowski ; [recenzent: prof. dr hab. Henryk Mizerek]. | ||||||||||||||||||
Seria: | Pedagogika Nauce i Praktyce | ||||||||||||||||||
Hasła: | Badania naukowe Kształcenie nauczycieli Szkoły wyższe Teoria nauczania Monografia Podręcznik | ||||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Impuls, 2021. | ||||||||||||||||||
Wydanie: | Wydanie pierwsze. | ||||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 423 strony ; 21 cm. Uwagi: | Bibliografia, netografia na stronach 389-411. Indeks. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Nauka i badania | Powstanie dzieła: | 2020 r. | Twórcy: | Mizerek, Henryk Kazimierz. Recenzja | Stępkowski, Dariusz. (1968- ). Opracowanie Tłumaczenie Odbiorcy: | Szkoły wyższe. | Powiązane zestawienia: | Kształcenie nauczycieli | Szkolnictwo wyższe Badania naukowe Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 61.409
Numer inw.: 61409
Dostępność: tylko na miejscu
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Pedagogika Nauce i Praktyce należy czytać w określonej kolejności:
Pedagogika kognitywistyczna : studium teoretyczneBez rozpatrzenia roli i miejsca mediów we współczesnym świecie niemożliwe jest ukazanie kierunku myślenia w pedagogice. Kierunku, który zatrzyma przerażającą falę zubożenia umysłów młodych ludzi, gdyż dziedzina, za której rozwój jesteśmy odpowiedzialni, zawiodła demokrację. Czas najwyższy na przewartościowanie. Czas na [...] |
Socjologia edukacji : zarys problematykiWzrost znaczenia edukacji we współczesnym świecie powoduje coraz większe zainteresowanie socjologów tą dziedziną życia społecznego. Obecnie można już mówić o ukształtowaniu się socjologii edukacji jako ważnej sudyscypliny socjologii. Przygotowany podręcznik umożliwia zaznajomienie się z dominującą problematyką studiów i [...] |
Pedagogika specjalna : od tradycji do współczesnościPedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności - opis wydawcyOficyna Wydawnicza "Impuls“ zaprasza Czytelników do nowego i wyjątkowego podręcznika akademickiego autorstwa prof. Iwony Chrzanowskiej "Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności".Publikacja, którą oddajemy do rąk czytelnika: Pedagogika specjalna. Od [...] |
Kultura szkoły w rozwoju szkołyKultura szkoły w rozwoju szkoły - opis wydawcyPolecamy kolejny wyjątkowy podręcznik akademicki w ramach serii autorskich podręczników akademickich Pedagogika Nauce i Praktyce pt. Kultura szkoły w rozwoju szkoły.Książka Inetty Nowosad wydobywa znaczącą rolę kultury szkoły w uzyskaniu trwałej poprawy pracy szkoły i nie wskazuje na [...] |
Zarys ogólnej dydaktyki nauki : podstawy i orientacje dla kształcenia nauczycieli, nauczania i badań edukacyjnychPolecamy kolejny wyjątkowy podręcznik akademicki w ramach serii autorskich podręczników akademickich "Pedagogika Nauce i Praktyce" pt. Zarys ogólnej dydaktyki nauki. Podstawy i orientacje dla kształcenia nauczycieli, nauczania i badań edukacyjnych.Monografia nie prezentuje uniwersalnego podejścia do przygotowywania i prowadzania lekcji ze [...] |