Relacja wychowawcza : rozumienie, modele, propozycja
Autor: Jeziorański, Marek.
Odpowiedzialność: | Marek Jeziorański ; [recenzenci ks. prof. dr hab. Marian Nowak, KUL, dr hab. Alina Wróbel, prof. UŁ] ; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. | ||||||||||||||
Hasła: | Relacje międzyludzkie Wychowanie Monografia | ||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Lublin : Wydawnictwo KUL, 2022. | ||||||||||||||
Opis fizyczny: | 250 stron : ilustracje ; 24 cm. Uwagi: | Bibliografia, netografia na stronach 219-236. Indeks. Streszczenia w języku angielskim i niemieckim. Spis treści także w języku angielskim i niemieckim. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Edukacja i pedagogika | Filozofia i etyka Powstanie dzieła: | 2022 r. | Twórcy: | Nowak, Marian. (1955- ). Recenzja | Wróbel, Alina. Recenzja Powiązane zestawienia: | Relacje międzyludzkie | Wychowanie Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
- Spis treści
- Wstęp
- Rozdział I. Relacja wychowawcza i perspektywy jej ujęć
- 1.Relacja
- 1.1. Definicja relacji
- 1.2. Struktura relacji i jej rodzaje
- 2.   Relacja wychowawcza - ujęcie dedukcyjne
- 2.1. Uzasadnienie wyboru przesłanek pedagogicznych
- 2.2. Przesłanka antropologiczna
- 2.3. Przesłanka teleologiczna
- 2.4. Wniosek
- 3.   Relacja wychowawcza - ujęcie indukcyjne
- 3.1. Pierwszy zbiór danych i ich interpretacja
- 3.2. Wniosek 1
- 3.3. Drugi zbiór danych i ich interpretacja
- 3.3.1. Pojetyczne (wytwórcze) rozumienie relacji wychowawczej
- 3.3.2. Sympojetyczne (współtwórcze) rozumienie relacji wychowawczej
- 3.3.3. Autopojetyczne (samotwórcze) rozumienie relacji wychowawczej
- 3.3.4. Integralne rozumienie relacji wychowawczej
- 3.4. Wniosek 2
- 4. Struktura relacji wychowawczej
- 4.1. Podmiot relacji wychowawczej
- 4.2. Przedmiot i narzędzie relacji wychowawczej
- Rozdział II. Modele relacji wychowawczej
- 1. Uściślenia terminologiczne
- 2. Uwarunkowania historyczne
- 2.1. Archetyp relacji wychowawczej
- 2.2. Pierwsze próby naukowego opisu relacji wychowawczej
- 3. Główne modele relacji wychowawczej
- 3.1. Relacja wychowawcza jako "pierwotne wydarzanie się" (ursprüngliches Geschehen) Ernsta Kriecka
- 3.2. "Relacja pedagogiczna" (pädagogischer Bezug) Hermana Nohla
- 3.3. Relacja wychowawcza jako "stosunek dialogiczny" (dialogisches Verhältnis) Martina Bubera
- 3.4. "Stosunek wychowawczy" (erzieherisches Verhältnis) Friedricha W. Krona
- 3.5. Relacja wychowawcza jako "relacja rezonująca" (Resonazbeziehung) Hartmuta Rosy
- 4. Klasyfikacje relacji wychowawczej
- 4.1. Ze względu na rodzaje korelatów
- 4.2. Ze względu na specyfikę przyporządkowania
- 4.3. Ze względu na cel
- Rozdział III. Trójpodmiotowy model relacji wychowawczej
- 1.Dotychczasowe modele relacji wychowawczej
- 1.1. Jednopodmiotowy model relacji wychowawczej
- 1.2. Dwupodmiotowy model relacji wychowawczej
- 1.3. Bezpodmiotowy model relacji wychowawczej
- 2. Źródła inspiracji dla trójpodmiotowego modelu relacji wychowawczej
- 2.1. Okres do samodzielności naukowej pedagogiki
- 2.2. Okres samodzielności naukowej pedagogiki
- 3. Struktura trójpodmiotowego modelu relacji wychowawczej
- 3.1. Podmioty relacji wychowawczej
- 3.1.1. Podmiot "Ty"
- 3.1.2. Podmiot "Ja-wołające"
- 3.1.3. Podmiot "Ja-(po)wołane"
- 3.2. Relacje między podmiotami
- 3.2.1. Bezpośrednia zewnętrzna relacja wychowawcza
- 3.2.2. Pośrednia zewnętrzna relacja wychowawcza
- 3.2.3. Pośrednia wewnętrzna relacja wychowawcza
- 3.2.4. Bezpośrednia wewnętrzna relacja wychowawcza
- 3.3. Cele relacji wychowawczej
- 3.3.1. Cel ogólny
- 3.3.2. Cele etapowe
- 3.3.2.1. Cel bezpośredniej zewnętrznej relacji wychowawczej
- 3.3.2.2. Cel pośredniej zewnętrznej relacji wychowawczej
- 3.3.2.3. Cel pośredniej wewnętrznej relacji wychowawczej
- 3.3.2.4. Cel bezpośredniej wewnętrznej relacji wychowawczej
- Rozdział IV. Praxis relacji wychowawczej
- 1. Fundamentalna perspektywa metodyczna
- 2. Narzędzia w relacji wychowawczej - fakty wychowawcze
- 2.1. Miejsce i znaczenie narzędzi w relacji wychowawczej
- 2.2. Rodzaje faktów wychowawczych
- 3. Specyfika praxis w odniesieniu do podmiotów relacji wychowawczej
- 3.1. Praxis wychowawcy "Ty"
- 3.1.1. Zasada fizycznej obecności
- 3.1.2. Zasada zbliżenia
- 3.1.3. Zasada amatorstwa
- 3.1.4. Zasada prowadzenia
- 3.1.5. Zasada źródłowych relacji w rodzinie
- 3.2. Praxis "Ja-wołającego"
- 3.2.1. Zasada obudzenia .
- 3.2.2. Zasada kairoagogicznego przeżywania czasu
- 3.3. Praxis "Ja-(po)wołanego"
- 3.3.1. Zasada akceptacji obrazu
- 3.3.2. Zasada re-kreacji
- 4. Specyfika praxis w odniesieniu do narzędzi relacji wychowawczej
- 4.1. Fakty wychowawcze z grupy physis
- 4.2. Fakty wychowawcze z grupy ethos
- 4.3. Fakty wychowawcze z grupy logos
- Zakończenie
- Bibliografia
- Spis schematów
- Summary
- Zusammenfassung
- Indeks osobowy https://wydawnictwo.kul.pl/nauki-spoleczne/4340-relacja-wychowawcza-rozumienie-modele-propozycja.html
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 60.921
Numer inw.: 60921
Dostępność: tylko na miejscu