Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy



/ Opac / Strona główna / Detail?PozycjaOpisy=20200915133836030195 / Katalog / Szczegóły pozycji

- Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Sztuka reżyserii filmowej / Tom Kingdon ; [przekład Katarzyna Karpińska].
Okładka pozycji Sztuka reżyserii filmowej

Sztuka reżyserii filmowej

Tytuł oryginału : "Total directing : integrating camera and performance in film and television,".

Autor: Kingdon, Tom




Pierwszy profesjonalny podręcznik dla reżyserów! W pełni integruje techniczne aspekty reżyserowania kinowego z metodami praktycznymi kierowania aktorami, głęboko i dokładnie bada, jak te dwa zasadnicze aspekty sztuki reżyserskiej działają razem. Z perspektywy pomyślnej pracy z aktorami oraz zaawansowanych technicznie wartości produkcyjnych został przedyskutowany kompletny proces reżyserowania, począwszy od napisania

scenariusza aż do dostarczenia ukończonego projektu. Autor - reżyser z ponad piętnastoletnim doświadczeniem - analizuje każdy aspekt przygotowań i podejmowania decyzji, wraz z solidnymi informacjami podstawowymi, praktycznymi sugestiami oraz czytelnymi ilustracjami. Podręcznik każdego reżysera. Tematy zawarte w książce obejmują m.in.: przygotowanie projektu, analizę scenariusza, wybór i pracę z zespołem produkcyjnym, przesłuchania i obsadę, przygotowanie scenopisu, używanie języka gry aktorskiej,pracę z zespołem, zrozumienie stylów kinowej gry aktorskiej,prowadzenie prób, blokowanie kamery oraz ruchy aktora,improwizację, pracę z planami reklamowymi, hollywoodzki styl kontynuacji, wybór ujęć kamery oraz oświetlenie, reżyserowanie przy użyciu wielu kamer, przygotowanie do codziennych zdjęć, montaż i pracę z montażystami.Niniejsza książka to wprowadzenie do reżyserii filmów fabularnych. Jej zadaniem jest pomagać reżyserom filmów pełnometrażowych, filmowcom niezależnym, reżyserom sztuk telewizyjnych i studentom realizującym szkolne projekty. Może posłużyć ona również reżyserom z wieloletnim stażem, bo stanowi ciekawe, a niekiedy prowokujące omówienie ich rzemiosła.Spośród innych tekstów wyróżnia ją to, że omawia jednocześnie reżyserowanie gry aktorów (praca z aktorami) i techniczne aspekty reżyserii (praca z kamerą, dźwiękiem i ekipą). Minęło już prawie sto lat od skodyfikowania podstawowych zasad nowoczesnego aktorstwa, a profesjonalni reżyserzy nadal dysponują zaledwie podstawową wiedzą na temat kierowania grą aktorów. Dla nich film czy program telewizyjny to przede wszystkim zadanie techniczne. Uważam, że film kinowy, jeśli ma odejść od obecnego obsesyjnego traktowania szarej rzeczywistości, odzyskać świeżość i odrodzić się, musi wzmocnić pozycję aktorów i traktować relację reżyser - aktor jako podstawowy element procesu tworzenia filmów.Wiele lat poświęciłem współpracy z brytyjską telewizją, filmem i teatrem, pracując jako kierownik planu, drugi reżyser i reżyser. W Stanach mnóstwo czasu spędziłem na studiach nad systemem. Niniejsza książka prezentuje przykłady udanych praktyk stosowanych w obu krajach i sposoby tworzenia filmów oraz programów telewizyjnych skierowanych przede wszystkim do odbiorcy masowego. Nie omówię w niej jakże fascynujących kwestii związanych z pracą eksperymentalną czy kręceniem filmów innych niż fabularne. Budding Kenneth Angers, Harry Smiths czy Stan Brakhages nie zostaną więc usatysfakcjonowani. Postaram się natomiast omówić pracę reżyserów takich jak John Cassavetes, Jean-Luc Godard (z charakterystycznym dla niego stylem narracyjnym) czy Mike Leigh, których podstawowym przedmiotem zainteresowania jest gra i sposób jej ujęcia.Książka stanowi również dokument wielu lat mojej pracy ze studentami, kiedy to starałem się odkryć najlepszy sposób nauki reżyserii. Szeroko omówię mój styl pracy reżyserskiej, który na pierwszym miejscu stawia kwestie dotyczące gry aktorskiej, sprawy techniczne pozostawiając na dalszym planie. Podobnie jak studentów, zachęcam czytelników tej książki, aby zanim opracują własny styl, dowiedzieli się, co w przemyśle filmowym uznaje się za kanon jakości. W niektórych miejscach pojawią się sugestie dotyczące konkretnych działań (podpowiem na przykład, jak wprowadzać oznaczenia w scenariuszu). Przedstawiam swoje metody, by następnie zachęcić czytelników do opracowania własnych. Zawsze obecny będzie pewien (niezbędny) stopień napięcia między współczesną praktyką przemysłu a innowacyjnością. Oczywiście nie można nikogo nauczyć oryginalności, moim celem jest jednak przedstawić metodologię stanowiącą podstawę pracy kreatywnych jednostek, które mogą się na niej wzorować, dostosowywać ją do własnych potrzeb lub celowo odrzucać. Jednak żeby odrzucić dyscyplinę, trzeba się jej najpierw nauczyć.Tematy przedstawione są w książce w porządku, według którego przebiega praca nad filmem lub programem telewizyjnym - opisuję kolejno okres przygotowawczy, produkcję i postprodukcję. Odkryłem, że niektórzy z moich studentów mają wyobrażenie produkcji bliskie teorii wielkiego wybuchu. Zgodnie z tym poglądem produkcja “rodzi się" samorzutnie w trakcie improwizacji w dniu kręcenia zdjęć. To mit, który nie ma nic wspólnego z filmową rzeczywistością. Nawet czołowi przedstawiciele improwizacji - Cassavetes i Leigh - przez wiele tygodni dopracowują swoje scenariusze i pracują z aktorami jeszcze przed rozpoczęciem produkcji. Starałem się przedstawić okres przygotowawczy na jego najbardziej kreatywnym etapie, wypełnionym poszukiwaniami, odkryciami i ekscytującymi decyzjami, które następnie zdeterminują produkcję i postprodukcję.Kolejne strony książki przynoszą przykłady moich osobistych doświadczeń (często przybierając formę kapsułek zakotwiczonych w głÃ³wnym tekście). Żywię nadzieję, że dzięki nim czytelnicy, którzy do tej pory nie zrealizowali jeszcze żadnego profesjonalnego projektu, poczują choć przedsmak prawdziwej produkcji.W ostatniej części zgromadziłem definicje terminów technicznych, które pojawiają się w tekście wraz z pierwszym użyciem danego pojęcia. Zebrałem je również w słowniczku na końcu książki. http://www.w-wm.pl/produkt/sztuka-rezyserii-filmowej/

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Tom Kingdon ; [przekład Katarzyna Karpińska].
Hasła:Reżyseria
Podręcznik
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2016.
Wydanie:Wydanie IV.
Opis fizyczny:XXI, [1], 485, [1] s. : il. ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia na stronach 443-446. - Indeks.
Forma gatunek:Książki. Publikacje fachowe.
Dziedzina:Kultura i sztuka
Powstanie dzieła:2004 r.
Twórcy:Karpińska, Katarzyna. (1964- ). Tłumaczenie

Odbiorcy:Filmowcy. Reżyserzy.
Powiązane zestawienia:Reżyseria
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz




Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 58.525
Numer inw.: 58525
Dostępność: tylko na miejscu

schowek




Inne wydania tej pozycji w zbiorach biblioteki:


bookbook





Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:


Okładka książki  Sztuka reżyserii filmowej  1Okładka książki  Sztuka reżyserii filmowej  2




Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.




Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy