

Ciała zdruzgotane, ciała oporne : afektywne lektury XX wieku
Ciała zdruzgotane, ciała oporne są pracą o kapitalnym znaczeniu dla współczesnych badań humanistycznych w Polsce, pracą jednoznacznie wpisującą się w "zwrot afektywny", który dokonał się w humanistyce światowej już jakiś czas temu, ale też ujmującą zagadnienie afektów na swój własny, oryginalny sposób. Chodzi nie tylko o krytyczną refleksję wobec różnych nurtów myślenia o
afektach, ale też lekturową egzemplifikację powiązaną ściśle z historią. Jest to praca, która po raz pierwszy na gruncie krajowym podejmuje tę problematykę na taką skalę i zarazem praca, która w oparciu o wypracowane przez silnie zróżnicowany zespół badawczy podstawy teoretyczne proponuje szereg nowatorskich lektur różnorodnych tekstów, które pozostawiły swój trwały ślad w kulturze XX wieku. Przedmiotem rozpraw składających się na ten tom jest estetyka afektywna, która traktuje dzieła nie jako obiekty odizolowane, ale raczej kładzie nacisk na ich charakter intertekstualny, czy nawet "pan-inter-tekstualny", jak powiada we Wstępie Marek Zaleski, na ich uwikłanie w rozległym gąszczu różnorodnych zakamarków kultury. Podstawową zasadą czytania w każdym tekście jest to, że reakcja afektywna zostaje wysunięta na pierwszy plan i staje się ważniejsza od znaczenia komunikatu. Takie podejście, opierające się na hermeneutyce afektywnej, przybliża odpowiedź na pytanie o zasadniczym dla całego projektu znaczeniu: jak działa dzieło sztuki? Czytanie afektywne sprawia, że dzieło sztuki staje się wydarzeniem, które zwykle wstrząsa tradycyjnym systemem wiedzy, opartymi na nim przyzwyczajeniami i schematami. Redaktorzy i autorzy tomu słusznie podkreślają polityczny kontekst tej książki − cielesność i opresję ciała opanowanego przez reżymy znaków w społeczeństwie totalitarnym i demokratycznym.z recenzji wydawniczej Adama Dziadka
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | pod redakcją Adama Lipszyca i Marka Zaleskiego. |
Seria: | NH Nowa Humanistyka, t. 22 |
Hasła: | 1901-2000 Literatura Sztuka - tematyka Tematy i motywy Uczucia Literaturoznawstwo |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, 2015. |
Opis fizyczny: | 375, [1] strona, [4] strony tablic, [3] karty tablic : ilustracje (w tym kolor) ; 21 cm. |
Uwagi: | Na grzbiecie akronim serii: NH. Streszczene angielskie. - Indeks. |
Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. |
Dziedzina: | Literaturoznawstwo |
Powstanie dzieła: | 2015 r. |
Twórcy: | Lipszyc, Adam. (1975- ). Redakcja Zaleski, Marek. (1952- ). Redakcja |
Powiązane zestawienia: | Sztuka - tematyka Uczucia Literatura – tematyka |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
Inne pozycje z serii |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 55.766
Numer inw.: 55766
Dostępność: tylko na miejscu
Dodaj komentarz do pozycji:
Serie (cykl) NH Nowa Humanistyka należy czytać w określonej kolejności:
![]() | Tom 22 Ciała zdruzgotane, ciała oporne : afektywne lektury XX wiekuCiała zdruzgotane, ciała oporne są pracą o kapitalnym znaczeniu dla współczesnych badań humanistycznych w Polsce, pracą jednoznacznie wpisującą się w "zwrot afektywny", który dokonał się w humanistyce światowej już jakiś czas temu, ale też ujmującą zagadnienie afektów na swój własny, oryginalny sposób. Chodzi nie tylko o [...] |
![]() | Tom 30 Polska kultura pamięci w XXI wieku : dominanty : zbrodnia katyńska, powstanie warszawskie i stan wojennyPolska kultura pamięci w XXI wieku: dominanty, Zbrodnia katyńska, powstanie warszawskie i stan wojenny - opis produktu:Książka Marii Kobielskiej jest opracowaniem pogłębionym teoretycznie i dotyczącym spraw o pierwszoplanowym znaczeniu społecznym, przekonującą próbą zastosowania narzędzi krytycznej analizy kulturowej do badania [...] |
![]() | Tom 51 Świadek : jak się staje, czym jest?Świadek jak się staje czym jest - opis wydawcyStruktura świadectwa i pozycja świadka są od niemal trzech dekad przedmiotem pogłębionego namysłu badaczy i artystów. Niewątpliwie to studia nad Holocaustem i związany z nimi zwrot etyczny przyczyniły się do tego w największym stopniu, co nie oznacza, że Zagłada i genocyd były w [...] |