Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy



/ Opac / Strona główna / Detail?PozycjaOpisy=20141014145726076072 / Katalog / Szczegóły pozycji

- Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Seksbomby PRL-u / Krzysztof Tomasik.
Okładka pozycji Seksbomby PRL-u

Seksbomby PRL-u

Autor: Tomasik, Krzysztof




Jędrusik, Tyszkiewicz, Brylska, Szapołowska, Figura - seksbomby polskiego kina rozpalające zmysły nie tylko Polaków. Fascynujące życiorysy. Oszałamiające kariery. O bohaterkach, które zagrały, do dziś wielu śni po nocach: Ala, po której nagim ciele wspinał się krasnoludek w Kingsajzie, Joanna z Lekarstwa na miłość, bogini Kama z Faraona, Livia z Innego spojrzenia, Ewelina Hańska z Wielkiej miłości

Balzaka czy Mariola Wafelek z Pociągu do Hollywood. Dziś kino nie kreuje już takich symboli seksu.Seks, kino, PRL - to trzy wielkie tematy ukazane przez historię seksbomb polskiego ekranu, a zarazem obraz epoki, zmieniającej się obyczajowości i miejsca erotyzmu w filmie. Ta książka dla niektórych będzie podróżą w czasie, dla innych wspomnieniem lat młodości, a dla wielu z nas - najlepszym sposobem poznania nieoczywistej strony PRL-u, historii polskiego kina i wciąż intrygujących losów pięciu ikon seksu. W książce znalazły się liczne zdjęcia, m.in. portrety autorstwa Zofii Nasierowskiej, i dokumenty ilustrujące epokę, a także fotografie publikowane w archiwalnych wydaniach "Kina", "Magazynu Filmowego", "Stolicy", "Ekranu", "Filmu", "Kwartalnika Filmowego ILUZJON" i innych kolorowych magazynów. Autor nie rozmawiał ze swoimi bohaterkami, postanowił skoncentrować się na dostępnych materiałach - wywiadach, wspomnieniach, książkach. Czytał, porównywał, sprawdzał, w jaki sposób udzielone wypowiedzi przetrwały próbę czasu. Nie cenzurował, ale i nie szukał "haków". Skoncentrował się na wizerunku publicznym i twórczości opisywanych bohaterek. Ta książka to dla jednych (starszych) czytelników podróż do czasów młodości, do wspomnień. Dla innych (młodszych) zaś - niezwykły sposób na zapoznanie się z niezwykle ciekawym zjawiskiem seksu i erotyki w filmie oraz dobrze napisaną częścią historii polskiego kina - w niezwykle atrakcyjnej formie. Krytycy o seksbombach, seksbomby o sobie:"Kiedy ona tak przedefilowała kompletnie nago przez ekrany, to my wiedzieliśmy jedno: komuna musi upaść" - Wiesław Kot o Katarzynie Figurze."Słyszałam, że pan Gomułka rozbił telewizor, kiedy zobaczył moje «omdlewające» spojrzenie" - Kalina Jędrusik. "Otworzyły się drzwi i weszła Beata Tyszkiewicz. Niczym w najgorszej amerykańskiej szmirze, gdy zstąpiła «star», zamilkli wszyscy" - Andrzej Hausbrandt."Barbara Brylska jest chyba matką negliżu polskiego. To działo się w takich czasach, kiedy trzeba było aż faraona, żeby polska kobieta rozebrała się na ekranie" - Agnieszka Osiecka."Pojawiłam się w momencie przełamywania pewnego obyczajowego tabu. Konsekwentnie brałam w tym udział, nie oglądając się ani na krytykę, ani na prywatne docinki" - Grażyna Szapołowska. "Ten wybór nie wyczerpuje zagadnienia - tłumaczy we wstępie autor książki Krzysztof Tomasik. - Początkowo wytypowałem dziesięć aktorek, ale szybko okazało się, że temat jest zbyt rozległy, a życiorysy pań zbyt fascynujące, by można je było zmieścić w jednym tomie. Potrzebna była selekcja, zrobiona przeze mnie arbitralnie, bo przecież możliwy byłby inny zestaw. Ten ostateczny jest chyba zrozumiały - Jędrusik, Tyszkiewicz, Brylska, Szapołowska i Figura to naprawdę ważne nazwiska, królowe ekranu przez kilkadziesiąt lat. Każda z nich wykreowała inny typ bohaterki, ale wszystkie stały się obiektami masowej wyobraźni, przede wszystkim odtwórczyniami ról kobiet uosabiających miłość i seks. Przy okazji omawiania ich historii chciałem opowiedzieć o funkcjonowaniu erotyki w PRL-u, zastanowić się nad istniejącym wówczas systemem gwiazd kina, ale też przyjrzeć się przemianie ustrojowej po 1989 roku i temu, jak wpłynęła na życie i karierę moich bohaterek. (.) Dlaczego PRL? Powodów było wiele, ale zdecydował fakt, że to niesamowicie ciekawa, zamknięta już epoka, która wciąż nie została dobrze zbadana i opisana. Także w aspekcie filmowym, a przecież był to czas, gdy polskie kino miało kilka okresów niebywałego rozkwitu. Dziś też funkcjonuje w przestrzeni publicznej określenie seksbomba, niemniej przestało odnosić się do aktorek, bo kino nie kreuje już symboli seksu. Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych mogło się wydawać, że pojawiły się następczynie bohaterek tej książki, ale z dużego ekranu zniknęły dość szybko". Wywiad Magdaleny Orzechowskiej z Krzysztofem TomasikiemKalina Jędrusik, Grażyna Szapołowska, Barbara Brylska, Beata Tyszkiewicz i Katarzyna Figura - dlaczego właśnie te kobiety wybrał Pan na bohaterki swojej książki pt. Seksbomby PRL-u? Czy ten wybór był łatwy i oczywisty? Wybór był łatwy i trudny jednocześnie. Trudny, bo symboli seksu było w polskim filmie dużo więcej i można sobie wyobrazić nieco innych zestaw bohaterek. Łatwy, gdy już wykrystalizowała się koncepcja książki i wiedziałem, że muszę wybrać najbardziej rozpoznawalne nazwiska seksbomb, których kariery się wzajemnie do siebie odnoszą. Od początku nie miałem też wątpliwości, że ten peleton musi rozpoczynać Kalina Jędrusik, a zamykać Katarzyna Figura. Każda z Pana bohaterek miała urodę, harmonijną budowę ciała, fotogeniczność - na przykład, Zofia Nasierowska, najważniejsza fotografka gwiazd czasów PRL-u, Beatę Tyszkiewicz uznała za "fotogeniczną w stopniu absolutnym". Ale takich kobiet było w polskim filmie wiele. Co takiego spowodowało, że właśnie te aktorki rozpalały emocje widzów? To "coś" co jest niezmiernie trudne do uchwycenia, ale sprawia, że akurat ta, a nie inna osoba, staje się gwiazdą. Oprócz urody, talentu, chęci do pracy, potrzebne jest też szczęście, które pozwala utrafić w swój czas, zdobyć ważne role i zainteresowanie widzów. Czasem znaczenie może mieć nawet drobiazg, na przykład dobre inicjały Barbary Brylskiej (BB), które przywodziły na myśl najsłynniejszą europejską seksbombę przełomu lat 50. i 60. - Brigitte Bardot. Publiczność Kaliny Jędrusik podzieliła się na fanów i krytyków. Z jednej strony aktorka wywoływała zachwyt, z drugiej - oburzenie. Czy życie seksbomby było łatwe w czasach, gdy obowiązywał "ideał społecznicy, traktorzystki czy szwaczki"? Życie seksbomby nigdy nie jest proste, bo seksualność wywołuje nie tylko pozytywne emocje. Wszystkie moje bohaterki miały nie tylko wielbicieli, ale też zaprzysięgłych wrogów. Tak zostało do dziś. Kontrowersje mają jednak swoje plusy - sprawiają, że daną osobę łatwiej się zapamiętuje. To między innymi dlatego Kalina Jędrusik jest już dziś legendą, a jej popularność nie słabnie mimo upływu lat.Ze starych fotografii, zdjęć z okładek licznych filmowych magazynów epoki PRL-u, których w Pana książce jest bardzo wiele, spoglądają na nas kobiety piękne, romantyczne, raczej sugerujące erotyzm niż epatujące nim wprost. Pomimo upływającego czasu, uroda modelek nadal zachwyca. Czy myśli Pan, że to tylko zasługa ponadczasowego piękna tych aktorek czy także ówczesnych fotografów, którzy potrafili je tak utrwalić? Zapewne jedno i drugie, a dodatkowe znaczenie ma sentyment z którym patrzymy na zdjęcia sprzed lat, porównując je do dzisiejszych. Obecne sesje zdjęciowe gwiazdy są tak bardzo tworzone przy pomocy programów komputerowych, że coraz częściej ich bohaterowie i bohaterki przestają przypominać siebie, tym chętniej oglądamy zdjęcia z okresu, gdy retusz był wykorzystywany bardziej subtelnie. W Pana książce obserwujemy, jak zmieniało się podejście do erotyzmu w okresie PRL-u. Aktor Jerzy Ernz-Woźniak powiedział o Kalinie Jędrusik: "to było takie kociątko, które przewracało rzęsami". Agnieszka Osiecka pisała: "Barbara Brylska jest chyba matką negliżu polskiego. To działo się w takich czasach, kiedy trzeba było aż faraona, żeby polska kobieta rozebrała się na ekranie". Ale już Grażyna Szapołowska "wykreowała postaci postać kobiety atrakcyjnej, odważnej i wyzwolonej, pożądanej zarówno przez mężczyzn, jak i kobiety". Jak bardzo obyczajowość PRL-u i czas przemian ustrojowych wpłynęły na wizerunek seksbomby? Przemiany obyczajowe miały ogromny wpływ na wizerunek i karierę moich bohaterek. To po prostu widać, nie tylko w filmach, ale i na zdjęciach. To nie przypadek, że chociaż najważniejszy okres kariery Kaliny Jędrusik to lata 60., swą najsłynniejszą scenę erotyczną w "Ziemi obiecanej" zagrała dopiero w połowie następnej dekady, po prostu wcześniej podobnie odważna rola nie mogłaby zaistnieć. To właśnie dzięki zmieniającej się obyczajowości Grażyna Szapołowska mogła wnieść na ekran erotyzm, którego wcześniej nie było, a jednocześnie być kontynuatorką pewnego typu ról granych przez Beatę Tyszkiewicz. Cytowana w książce Katarzyna Figura mówi, że kiedyś usłyszała, że seksbomba to dziś pojęcie "wyświechtane i zdewaluowane, wręcz staroświeckie". Czy ze współczesnych polskich gwiazd teatru i kina byłby Pan w stanie wymienić nazwiska, które na takie miano zasługują? Takich nazwisk z pewnością można byłoby wymienić sporo. Problemem nie są ludzie, bo atrakcyjne, seksowne i zdolne osoby pojawiają się w każdym pokoleniu aktorskim, tylko brak ról filmowych, które by pomogły im tytuł seksbomby zdobyć i utrzymać. We wstępie piszę, że w latach 90. wydawało się, że pojawiły się następczynie moich bohaterek, choćby Renata Dancewicz czy Ewa Skibińska, ale bardzo szybko okazało się, że polskie kino przestało kreować nowe seksbomby. Opis wydawcy.

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Krzysztof Tomasik.
Hasła:Brylska, Barbara - (1941- )
Figura, Katarzyna - (1962- )
Jędrusik, Kalina - (1930-1991)
Szapołowska, Grażyna - (1953- )
Tyszkiewicz, Beata - (1938- )
Aktorzy polscy
Film polski
Polska
Biografia
Historia
Kultura i sztuka
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Marginesy, 2014.
Opis fizyczny:460, [4] strony : ilustracje, fotografie ; 25 cm.
Uwagi:Bibliografia na stronach: 437-439. Indeks.
Forma gatunek:Książki. Literatura faktu, eseje, publicystyka.
Dziedzina:Kultura i sztuka
Historia
Powiązane zestawienia:Biografie i pamiętniki aktorów, reżyserów
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz




Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wyp. Nr 8
Aleje Niepodległości 19
tel. 22 848 95 87

Sygnatura: 791
Numer inw.: 82436
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Wyp. Nr 27
ul. Bonifacego 90
tel. 22 842 04 81

Sygnatura: 791
Numer inw.: 58926
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Wyp. Nr 35
ul. Narbutta 47
tel. 22 849 63 56

Sygnatura: 791
Numer inw.: 63214
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Wyp. Nr 63
ul. Pułku Baszta 5
tel. 22 844 86 81

Sygnatura: 791
Numer inw.: 65885
Dostępność: wypożyczana na 14 dni

schowekzamów

Wyp. nr 68
Aleje Niepodległości 82
tel. 22 844 70 59

Sygnatura: 929
Numer inw.: 43295
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Wyp. nr 84
ul. Modzelewskiego 71
tel. 22 844 62 71

Sygnatura: 791
Numer inw.: 53008
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Wyp nr 104
ul. Ludowa 4
tel. 22 840 29 01

Sygnatura: 791
Numer inw.: 39727
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Wyp nr 107
ul. Wiktorska 27
tel. 22 273 63 26

Sygnatura: 929
Numer inw.: 34369
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Wyp nr 108
ul. Puławska 119
tel. 22 843 16 85

Dostępna na zamówienie
Sygnatura: Magazyn: 791
Numer inw.: 40011
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów




Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:


Okładka książki  Demony seksu  1Okładka książki  Gejerel : mniejszości seksualne w PRL-u  2Okładka książki  Gejerel : mniejszości seksulane w PRL  3Okładka książki  Grażyna Hase : miłość, moda, sztuka  4Okładka książki  Homobiografie : pisarki i pisarze polscy XIX i XX wieku  6Okładka książki  Homobiografie  7Okładka książki  Poli Raksy twarz  8




Nowości z działu Biograficzna:


Okładka książki  Żuan Don : biografia Jeremiego Przybory  3Okładka książki  Marek Jackowski : głośniej! : historia twórcy Maanamu  4Okładka książki  Babel : człowiek bez losu  6Okładka książki  Urban : biografia  7Okładka książki  Ostatni szef : prawdziwa historia najpotężniejszego przywódcy rosyjskiej mafii w Ameryce  8Okładka książki  Królowa  9Okładka książki  Nienacki : skandalista od Pana Samochodzika  10Okładka książki  Maklakiewicz : zaczęło się od tego, że jestem brzydki...  11Okładka książki  Ostry punkt widzenia : z profesorem Jerzym Szaflikiem rozmawia Artur Howzan.  12Okładka książki  Sekrety życia pisarzy i artystów  13Okładka książki  Pasja życia : Vincent van Gogh  14Okładka książki  Cieniem będąc, cieniem zostałem  15Okładka książki  Nic zwyczajnego : o Wisławie Szymborskiej  16Okładka książki  Requiem dla Amelii Earhart  17Okładka książki  Mocarz  18Okładka książki  Rodziewicz-ówna : gorąca dusza  19Okładka książki  Przyjaciele, kochankowie i ta Wielka Straszna Rzecz : autobiografia  20Okładka książki  Wasz cyrk moje małpy : chronologiczny alfabet moich autorów. T. 2  21Okładka książki  Wasz cyrk moje małpy : chronologiczny alfabet moich autorów. T. 1  22Okładka książki  Ty pieronie! : biografia Franciszka Pieczki  23Okładka książki  Kopernik : rewolucje  24Okładka książki  Dzieci nazistów  25Okładka książki  Sisi : samowolna cesarzowa  26Okładka książki  Sisi : cesarzowa mimo woli  27Okładka książki  Hoxha : żelazna pięść Albanii  29Okładka książki  Wiem, dlaczego w klatce śpiewa ptak  30Okładka książki  PRL : po godzinach : celebryci, luksusy, obyczaje  31Okładka książki  Siedmiu mężów Evelyn Hugo  32




Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.




Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy