Szaleństwo katalogowania
Tyt. oryg.: "Vertigine della lista ".
Autor: Eco, Umberto
W "Iliadzie" Homera odnaleźć można dwie metody przedstawiania rzeczy. Z pierwszą mamy do czynienia w opisie tarczy Achillesa: jest to forma pełna i zamknięta, w której Wulkan przedstawił wszystko to, co wiedział i co nam jest wiadome o mieście, okalającej go wsi, o wojnach i rytuałach w czas pokoju. Druga pojawia się, gdy poeta nie umie wypowiedzieć, ilu jest wojowników Achajów, ani też podać wszystkich ich imion:
wzywa na pomoc muzy, ale w końcu musi się ograniczyć do tak zwanego katalogu okrętów, który, choć ogromny, nie może być kompletny i zakłada pewien rodzaj i tak dalej. Ten drugi sposób przedstawiania rzeczy nazywa się listą bądź wykazem. Są listy zamknięte, które mają cel praktyczny, jak lista wszystkich książek w danej bibliotece. Są jednak i inne, próbujące sugerować wielkości nieprzebrane, które pozwalają nam poczuć zawrót głowy w spotkaniu z nieskończonością.Książka ta wraz z zamieszczoną w niej antologią pokazuje, jak nieskończenie bogata w listy jest historia literatury wszystkich czasów - od Hezjoda po Joyce’a, od Ezechiela po Gaddę. Często są to wykazy spisane z upodobania do wyliczeń, dla śpiewności wykazu lub nawet dla oszałamiającej przyjemności łączenia elementów niemających ze sobą szczególnego związku, jak to jest w przypadku tak zwanych enumeracji chaotycznych.W tomie tym wszakże nie wyruszamy jedynie na odkrycie pewnej rzadko opisywanej formy literackiej. Przyglądamy się również temu, w jaki sposób sztuki figuratywne zdolne są do poddawania myśli nieskończonych wykazów, nawet gdy przedstawienie wydaje się surowo ograniczone przez ramę obrazu.Czytelnik znajdzie więc na tych stronach listę obrazów, która również pozwala nam poczuć zawrót głowy w spotkaniu z nieskończonością.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Umberto Eco ; przekł. [z wł.] Tomasz Kwiecień. | ||||||
Hasła: | Literatura - tematyka - szkice Sztuka - w literaturze - szkice | ||||||
Adres wydawniczy: | Poznań : Dom Wydawniczy Rebis, 2009. | ||||||
Opis fizyczny: | 408 s. : il. kolor. ; 25 cm. Uwagi: | Indeksy. | Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Wyp. Nr 20
ul. Żuławskiego 4/6
tel. 22 627 42 22
Wyp. nr 68
Aleje Niepodległości 82
tel. 22 844 70 59
Wyp. nr 84
ul. Modzelewskiego 71
tel. 22 844 62 71
Wyp nr 95
ul. Gruszczyńskiego 12
tel. 22 843 98 31
Sygnatura: 82-4
Numer inw.: 50451
Pozycja wypożyczona
termin minął: 2011-06-16
Wyp nr 104
ul. Ludowa 4
tel. 22 840 29 01
Wyp nr 107
ul. Wiktorska 27
tel. 22 273 63 26
Wyp nr 108
ul. Puławska 119
tel. 22 843 16 85
Dostępna na zamówienie
Sygnatura: Magazyn: 7.0
Numer inw.: 36428
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni
BD nr LIV
ul. Ludowa 4
tel. 22 851 64 24
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 50.591
Numer inw.: 50591
Dostępność: tylko na miejscu
CzN nr XXI
ul. Bukietowa 4A
tel. 22 898 30 33
Sygnatura: 11960
Numer inw.: 11960
Dostępność: tylko na miejscu
Notka biograficzna:
Eco, Umberto
Umberto Eco /um?bɛrto ?ɛ?ko/; ur. 5 stycznia 1932 w Alessandrii, zm. 19 lutego 2016 w Mediolanie – włoski semiolog, filozof, bibliofil i mediewista, powieściopisarz, autor felietonów i esejów. Sławę przyniosła mu powieść Imię róży 1980, dzieło łączące w sobie elementy semiotyki, badań biblijnych, analizy kultury średniowiecza i teorii literatury. Jego kolejne powieści, m.in. Wyspa dnia poprzedniego 1994 i Cmentarz w Pradze 2010, także stały się światowymi bestsellerami. Eco pisał także prace naukowe, książki dla dzieci i młodzieży, oraz eseje na temat teorii [>>]