W dniach 18-28 października wszystkie filie Biblioteki na Mokotowie będą zamknięte z powodu wdrażania nowego systemu bibliotecznego Prolib. Nie będą też działać usługi on-line. Więcej na ten temat tutaj.
Dawno temu, kiedy rodzice byli jeszcze dziećmi, na co dzień słuchano w radiu czy z płyt inscenizacji bajek. Wielu rodziców do dziś jeszcze pamięta niezwykly urok i klimat tych słuchowisk, a niejeden potrafi zaśpiewać swoim dzieciom niegdyś zasłyszane piosenki. I oto raz jeszcze zebrali się w Teatrze Polskiego Radia najwybitniejsi aktorzy, żeby zinterpretować dla dzieci bajkę. Powstało słuchowisko o
niecodziennym rozmachu i na niespotykanym poziomoe reżyserskim, muzycznym i aktorskim. Literacki, a zarazem współczesny język, budująca bajkową atmosferę i napięcie narracja, żywe dialogi pomiędzy bohaterami, różnorodny podkład muzyczny i akustyczny, wzruszające piosenki: wszystko w tym nagraniu składa się na jego niezwykły chrakter. Wydawca gwarantuje, że każdy, kto wysłucha tej bajki, będzie nią zachwycony i zapragnie dać ją do przesłuchania swoim dzieciom.
Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:
Hans Christian Andersen ; opracowanie polskiego tekstu bajki Aleksandra Michałowska.
Na okładce: Słuchowisko z piosenkami. Wykonanie Teatru Polskiego Radia w Warszawie. Lektura dla klasy II
Forma gatunek:
Audiobooki. Proza.
Wykonawcy:
Narrator - Andrzej Ferenc, Calineczka - Dominika Kluźniak, Wróżka - Joanna Jeżewska, Kobieta - Agata Kulesza, Stara ropucha - Elżbieta Kijowska, Ropuch - Adam Krawczyk, Chrabąszcz - Andrzej Blumenfeld, Mysz polna - Barbara Zielińska, Kret - Grzegorz Damięcki, Jaskółka - Milena Suszyńska, Chrabąszczyce - Magdalena Mickiewicz, Monika Węgiel, Wiktoria Gorodeckaja, śpiewają Dominika Kluźniak, Agata Kulesza.
Twórcy, wykonawcy:
Adaptacja, reżyseria i teksty piosenek Łukasz Lewandowski, muzyka i opracowanie muzyczne Renata Baszun, Maciej Mulawa, realizacja akustyczna Andrzej Brzoska.
Urodzony: 2 kwietnia 1805
Zmarły: 4 sierpnia 1875
Duński pisarz i poeta, najbardziej znany ze swej twórczości baśniopisarskiej. Urodził się 2 kwietnia 1805 roku w najbiedniejszej dzielnicy Odense jako syn 27-letniego szewca Hansa Andersena i ok. 30-letniej, niepiśmiennej praczki Anne Marie z domu Andersdatter inne źródła podają, że była o 15 lat starsza od Hansa Christiana. Ojciec umarł z powodu komplikacji zdrowotnych po udziale w wojnie napoleońskiej, matka z powodu alkoholizmu. W dniu urodzenia został ochrzczony w domu, ze względu na to, że w tamtych czasach wiele noworodków [>>] umierało zaraz po urodzeniu. 15 kwietnia został ochrzczony w kościele św. Jana w Odense. W krainę baśni pierwsza wprowadziła go babcia od strony ojca. Andersen spotykał się z nią w szpitalu psychiatrycznym, gdzie przebywał jego chory dziadek. Kilka motywów z opowieści babki zostało później wykorzystanych przez Andersena w jego utworach. Po śmierci ojca i powtórnym małżeństwie matki z Nielsem Gunersenem Andersen wyjechał we wrześniu 1819 do Kopenhagi, z zamiarem zostania aktorem. W latach 1820-1821 uczęszczał do szkoły baletowej w Kopenhadze. Próbował także gry w teatrze, ale nie przyjęto go. Karierę rozpoczął jako śpiewak z wysokim sopranem, ale utracił go po mutacji. Za wszelką cenę starał się być jak najbliżej teatru, w którym zadebiutował jako autor w 1829 sztuką Kjærlighed paa Nicolaj Taarn Miłość na Wieży Mikołaja. Od tego czasu pisał sporo sztuk teatralnych, które nie zawsze cieszyły się powodzeniem. Ze względu na brak wykształcenia sztuki pełne były błędów ortograficznych, interpunkcyjnych i stylistycznych. Krytycy od początku je odrzucali. Dzięki wytrwałości dostał w 1822 stypendium królewskie, które umożliwiło mu dalszą naukę w szkole, a później studia. Pomógł mu Jonas Collins, który od początku wierzył w talent chłopca. W jego synu, Edvardzie Andersen się zakocha, co rozpocznie jego homoseksualne przygody. Pewniejsza sytuacja materialna pozwoliła na kontynuowanie pracy twórczej i rozwijanie zainteresowań. Zwiedził niemal całą Europę. Ciekawość świata i ludzi, ale także nieustanny niepokój ducha, poczucie osamotnienia, kompleksy, skomplikowany charakter dziwaka, nadmierna wrażliwość, egocentryzm uniemożliwiały mu znalezienie stałego miejsca i prowadzenie ustabilizowanego życia. Martwił się, iż oszaleje podobnie jak jego dziadek. Miewał stany depresyjne i melancholiczne, a pod koniec życia chorował na gruźlicę. Miał wielu wybitnych i sławnych znajomych, należeli do nich: Bertel Thorvaldsen, Adam Oehlenschlager, Heiberg, Lind, Bjornson, Karol Dickens czy bracia Grimm. W 1851 w wyrazie uznania dla wiedzy i zasług Andersena przyznano mu tytuł profesora, a w 1874 tytuł radcy. Zmarł 4 sierpnia 1875 roku w Rolighed koło Kopenhagi. Debiutował w 1822 zbiorem utworów Młodzieńcze próby wydanych pod pseudonimem William Christian Walter. Twórczości dla dzieci początkowo nie traktował poważnie, raczej jako zajęcie na marginesie pisarstwa dla dorosłych. Choć zastrzegał, iż jego baśnie to pudełka: dzieci oglądają opakowanie, a dorośli mają zajrzeć do wnętrza. Bardzo nie lubił, gdy jego baśnie od początku uznano za dzieła dla dzieci, bez głębszego sensu. Jednak właśnie baśnie przyniosły mu wielki rozgłos i sławę. Pierwszy ich zbiór Eventyr fortalte for Børn Baśnie opowiedziane dla dzieci, został wydany w Kopenhadze w roku 1835, a kolejne tomy ukazały się w latach 1836 i 1837. Zachęcony powodzeniem pierwszej serii, pisarz wydawał kolejne aż do roku 1872. Wydał kilka tomów wierszy, wiele opowiadań, szkiców, powieści, sztuki teatralne. Także dziennik swojego życia. Ilustratorami pierwszych i wielu kolejnych, do dziś wydań baśni Andersena byli Lorenz Frølich i Vilhelm Pedersen. Baśnie zostały przetłumaczone na ponad 80 języków. Na język polski tłumaczyli je m.in. Stefania Beylin, Jarosław Iwaszkiewicz, Franciszek Mirandola i Władysław Syrokomla. W 1956 powstała międzynarodowa nagroda dla najwybitniejszych twórców literatury dla dzieci – Medal im. H.C. Andersena, przyznawany co dwa lata przez IBBY, a także Lista Honorowa im. H.C. Andersena, na której umieszczane są najlepsze książki dla dzieci i młodzieży. W roku 2005, z okazji dwusetnej rocznicy urodzin baśniopisarza Poczta Polska wypuściła dwa znaczki, na których znajdują się wizerunki postaci z dwóch popularnych baśni Andersena: z Małej Syrenki oraz Królowej Śniegu. Natomiast w Danii postanowiono wydać wszystkie jego baśnie tak, jak je napisał – bez poprawek wydawnictw.