Głównej zawartości

Komunikat alertu

Spider FAQ
  • Najczęściej zadawane pytania
  • 1. Jakie są opłaty przy zapisie do biblioteki?

    Przy zapisie nie pobieramy opłat.

  • 2. Mam kartę biblioteczną ale nie otrzymałem PIN-u jak można go uzyskać?

    Na karcie bibliotecznej znajdują się dwie liczby. Pierwsza sześciocyfrowa jest numerem karty, druga dziewięciocyfrowa właśnie PIN-em.

    Przykładowo na karcie mamy nadrukowane: NR 000011 --- 222233334. Numer karty to 11, PIN - 222233334.

    W przypadku logowania na stronie internetowej nie jest konieczne wpisywanie zer poprzedzających właściwy numer karty.

  • 3. Kiedy następuje zablokowanie karty bibliotecznej?

    Blokada programowa zostaje nałożona automatycznie po upływie terminu zwrotu w przypadku przetrzymania dwóch i więcej książek. W przypadku przetrzymania tylko jednej książki blokada zostaje założona po 7 dniach od upływu terminu zwrotu. Blokada WEB (można wypożyczać książki, filmy czasopisma, nie można korzystać z darmowego dostępu do internetu) zostaje nałożona w przypadku wykrycia działania niezgodnego z regulaminem np. instalacja programów komputerowych.

  • 4. Zgubiłem kartę co muszę zrobić?

    Należy bezwłocznie skontaktować się (osobiście lub telefonicznie) z najbliższą placówką biblioteczną. Zablokowanie zgubionej karty zapobiegnie wypożyczeniu przez inną osobę (znalazcę!) na Państwa konto książek. Otrzymanie nowej karty wiąże się z poniesieniem opłaty w wysokości 10 zł (5 zł w przypadku dzieci i młodzieży).

  • 5. Czy można zarezerwować książkę aktualnie nie wypożyczoną?

    Zamawianie - tak nazywa się ta operacja, jest aktywne po godz. 20 każdego dnia oraz przez całą sobotę i niedzielę. Możemy zamówić maksymalnie, łącznie 3 pozycje.

  • 6. W jakim przypadku nie można przedłużyć terminu zwrotu książki?

    Zmiana terminu zwrotu książki (prolongata) jest możliwa jeżeli nie został już przekroczony termin i jeżeli na daną pozycje nie ma rezerwacji.

  • 7. Jaka jest wysokość kary za przetrzymanie książki?

    Program automatycznie nalicza kary za takie pozycje. Wyniesie ona 10 gr za każdy dzień (soboty i niedziele również). Kara zaokrąglana jest do pełnych złotych.

  • 8. Ile można maksymalnie zrobić rezerwacji?

    Każdy czytelnik jest indywidualnie oceniany - system sprawdza ile rezerwacji zostało do tej pory odebranych w terminie, ile zamówień zostało zostało zrobionych dla zabawy, ile pozycji oczekujących na nas w bibliotece nie odebraliśmy w terminie. Widełki zostały ustawione w przedziale 3 - 50 pozycji. Ponieważ każdemu może się zdarzyć nie odebrać rezerwacji z różnych ważnych powodów ustaliliśmy, że algorytm zignoruje:

    • trzy nie odebrane zamówienia,
    • trzy skasowane rezerwacje po otrzymaniu powiadomienia,
    • pięć nie odebranych rezerwacji.

    Nowy czytelnik będzie mógł zarezerwować 10 pozycji.

  • 9. Ile czasu od chwili powiadomienia oczekuje pozycja w bibliotece?

    Czytelnik po otrzymaniu powiadomienia (sms/email) będzie miał 3 dni na wypożyczenie zarezerwowanej pozycji. Jeżeli w tym terminie nie zgłosi się do biblioteki, rezerwacja ulegnie automatycznie skasowaniu.

    Placówki biblioteczne nie będą telefonicznie informowały o rezerwacjach - czytelnicy, którzy nie dokonali aktywacji sms/email będą zobowiązani dowiadywać się (osobiście lub telefonicznie) czy zamówiona pozycja jest do odbioru. W ich przypadku termin wynosi 5 dni.

  • 10. Dlaczego nie można zarezerwować książek które w danym momencie są dostępne, tylko takie które w danej chwili są wypożyczone?

    Z uwagi na wolny dostęp do półek nie można wprowadzić możliwości rezerwowania pozycji "dostępnych". Mogłoby się okazać, że rezerwujemy pozycję, którą ktoś już wybrał i stoi z nią w kolejce do wypożyczenia.

  • 11. Czy można ten sam tytuł zarezerwować we wszystkich wypożyczalniach?

    Nie stosujemy tego rodzaju ograniczeń.

  • 12. Czy można oddać książki bez karty bibliotecznej?

    Tak. W przypadku zwracania pozycji karta jest ZBĘDNA.

  • 13. Czy aby korzystać z komputera z dostępem do internetu znajdującym się w wypożyczalni/czytelni trzeba posiadać kartę biblioteczną?

    Dostęp do bezpłatnego internetu jest uwarunkowany posiadaniem karty bibliotecznej (bez nałożonych blokad!).

  • 14. Jestem zapisany w placówce nr 104, co muszę zrobić by móc wypożyczać filmy w Dzielnicowej Wypożyczalni Multimedialnej?

    Karta którą otrzymaliście Państwo w jednej z placówek Mokotowa uprawnia do korzystania ze wszystkich pozostałych placówek bez żadnych formalności.

  • 15. Mam kartę biblioteczną ale nie otrzymałem PIN-u jak można go uzyskać?

    Na karcie bibliotecznej znajdują się dwie liczby. Pierwsza sześciocyfrowa jest numerem karty, druga dziewięciocyfrowa właśnie PIN-em. Przykładowo na karcie mamy nadrukowane: NR 000011 --- 222233334. Numer karty to 11, PIN - 222233334. W przypadku logowania na stronie internetowej nie jest konieczne wpisywanie zer poprzedzających właściwy numer karty.

  • 16. Jak rezerwować przez internet?

    "Wybierając" się do biblioteki możemy wcześniej sprawdzić dostępność interesujących nas pozycji. Jeżeli poszukiwanej pozycji "nie ma na półce" możemy ją zarezerwować. W tym celu musimy poprzez stronę TWOJE KONTO zalogować się do systemu. Następnie z katalogu wybieramy pozycję (jeżeli jest ona dostępna lub jeżeli kolejka osiągneła już maks. długość - klawisz ZAREZERWUJ nie zostanie wyświetlony). Po naciśnięciu ZAREZERWUJ wyświetlona zostanie strona:

     

     

    Jeżeli jest to pozycja którą chcemy zarezerwować wybieramy następnie okres przez który rezerwacja będzie ważna:
     

     

    Ostatecznie potwierdzamy klawiszem REZERWUJĘ:
     

     

    Wyświetlone zostanie potwierdzenie dopisania rezerwacji do naszego konta, oraz tabelka zawierająca wszystkie nasze rezerwacje.
     


          Wylogowanie następuje z chwilą zamknięcia okna przeglądarki internetowej. Po ponownym jej włączeniu musimy znowu się zalogować.

    Sygnalizacja dostępności zarezerwowanych pozycji

     

    Kolor wiersza tabeli REZERWACJE oznacza:

     

    • różowy - jesteśmy na dalszym miejscu kolejki oczekujących;
    • żółty - jesteśmy na pierwszym miejscu kolejki, pozycja jeszcze nie została zwrócona;
    • zielony - zarezerwowana pozycja jest do odbioru.

    Proszę pamiętać: prolongowanie wypożyczonej pozycji jest możliwe tylko jeżeli termin zwrotu jeszcze nie minął oraz jeżeli nie ma na nią rezerwacji.

     

    Edycja rezerwacji

     

     

          W przypadku kasowania, sprawa jest banalna - wpis zostaje usunięty. Przedłużanie rezerwacji (okresu jaki jesteśmy skłonni poczekać na wybraną pozycję) odbywa się równie prosto. Nacisnięcie klawisza PRZEDŁUŻ skutkuje przesunięciem o 30 dni, dnia wygaśnięcia rezerwacji. Klawisz po tej operacji nie zostaje zablokowany - okres możemy dowolnie wydłużać (o kolejne 30 dni).

  • 17. Jak wygląda logowanie na konto biblioteczne zarejestrowane na Warszawskiej Karcie Miejskiej?

    W przypadku zarejestrowania jako kartę biblioteczną:

    • Warszawskiej Karty Miejskiejkarta miejska
    • Elektronicznej Legitymacji Studenckiej
    • Elektronicznej Legitymacji Uczniowskiej

     

    należy inaczej postępować podczas logowania na swoje konto biblioteczne. Powyższe karty mają tylko jeden niepowtarzalny numer formatu: XXX XXXXXXXX.

     

    Podczas logowania w okienko NR wprowadzamy 6 pierwszych cyfr numeru PESEL, a do okienka PIN numer z karty. Grupy cyfr rozdzielamy myślnikiem (dla przykładowej karty: 123-00012548).